مسئولان و باشنده گان ولایت غور :منارجام درحال فروپاشی است

مقام های محلی در ولایت غور میگویند: اگر توجه لازم بر وضعیت بنا های تاریخی آنولایت بویژه منار جام نشود احتمال فرویختن آن نزدیک است. درپی سرازیرشدن سیلاب های موسمی درولایت غور منارجام با تهدید فروپاشی قرارگرفته است وقسمت عمدی قسمتی عمدی از ساحات آن تخریب شده است، با اینحال باشنده گان آن ولایت ازمسئولان دولت مرکزی میخواهند تا بصورت جدی برای جلوگیری ازآبده های تاریخی غور اقدام نمایند.

باران های شدید وسیلاب های اخیر درولایت غور بیشتر اماکن باستانی بویژه منارتاریخی جام آن ولایت را در معرض خطر قرار داده است.منارجام

شماری ازباشنده گان غور میگویند: به دليل افزایش سیلاب های آخیر و جريان آب دریاچه ی که در نزديکی منار جام قرار دارد، اين منار بزرگ، در حال فرسايش است.

این مردم میگویند:درگذشته طی سالیان متمادی جنگ آنها به صورت درست از آسیب رسیدن به این منار محافظت کردند.

باشنده گان ولایت غور مقامات دولتی و وزارت اطلاعات فرهنگ را به بی پروای در حفظ ونگهداشت بنا های تاریخی کشور متهم می نمایند.

آنان خواهان توجه نهاد های بین المللی برای حفظ وحمایت ازاین بناء جهانی هستند.

درهمین حال سید انور رحمتی والی غور که از قسمت های تخریب شده این منار دیدن نموده است میگوید: بیشتراز 30 متر دیوار های استنادی اطراف منارجام که سال گذشته از سوی موسسات خارجی ساخته شده بود بدلیل بی کیفیت بودن کار براثر سرازیرشدن سیلاب ها تخریب شده است.

والی غور گفت: کمیته را بمنظور ترمیم مجدد ساحه آسیب دیده موظف ساخته تا با همکاری مردم مانع از ادامه تخریب ساحات پائینی منار جام شوند.

از سوی هم رئیس اداره اطلاعات وفرنگ ولایت غور نیز تاکید دارد که منار باستانی جام به محافظت جدی نیاز دارد و درصورت ادامه باران ها وجاری شدن سیلاب خطرات جدی منار جام را تهدید میکند.

منار تاریخی جام 65 مترارتفاع دارد و در زمان حکومت غوریان دریکی ازمناطق کوهستانی ولسوالی شهرک آنولایت ساخته شده است.

پیش از این سازمان یونسکو گفته بود، به دلیل جریان آب در رودخانه‌ای که در نزدیکی منارجام قرار دارد، این منار بزرگ، در حال فرسایش است.

منار جام، که از آن به عنوان کهنسال ترين بنای خشت و گل جهان نام برده می شود، ازجمله بناهای تاریخی کشور به شمار میرود که گفته میشود:بعد از “قطب منار” در دهلی نو، هندوستان بلندترین مناره خشتی جهان است.

این درحالیست که شماری از آثار تاریخی هرات، هم اکنون با کمک یونسکو، توسط بنیاد فرهنگی آقاخان، درحال بازسازی است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top