وزرای آلمان وايتاليا درسفربه هرات: برنامه ی صلح نباید بالای مردم افغانستان تحمیل شود ، باید کاملا افغانی باشد

مذاکرات صلح میبایست بر اساس رضایت مردم ودولت افغانستان صورت گیرد. وزیران دفاع کشورهای ایتالیا و آلمان كه همراه با وزيردفاع كشور به ولايت هرات سفركرده بودند، بيان داشتند كه نیاز است تا در زمینه ی آوردن صلح و ثبات در افغانستان، دولت و به خصوص مردم افغانستان تصمیم گیرنده ی نهایی باشند. آنان ميگويند: کشورهایشان در هر صورت برای پس از سال 2014 حمایت های نظامی و مالی خود را از دولت افغانستان ادامه خواهند داد و نمیگذارند که این کشور دستاوردهای چندين سال گذشته را از دست بدهد.

وزيرصاحبان

وزرای دفاع کشورهای افغانستان، ایتالیا و آلمان در سفر امروز عصر خود به هرات و حضور در یک نشست خبری پیرامون مسائل امنیتی، بازسازی و مذاکرات صلح دولت افغانستان صحبت کردند.

این وزرای دفاع دو کشور اروپایی همچنان بر حمایت خود برای اوردن امنیت هرچه بیشتر و رشد توانایی های افغانها تاکید کرده و افغانستان را کشور مترقی نسبت به گذشته بر شمردند.

ماریا مانتینی، وزیر دفاع ایتالیا در این نشست گفت: کشورش، برنامه های خاصی را در رابطه با صلح افغانستان دارد و پروسه ی صلح نباید به نحوی باشد که بر مردم و دولت افغانستان تحمیل شود.

اوافزود:ایتالیا افغانستان را کمک کرد تا به طور مستقل روی پای خود بایستد اما این کشور به هیچ عنوان تمایل ندارد تا در سرنوشت آینده ی افغانستان دخالتی را داشته باشد.

«برنامه ی صلح نباید بالای مردم افغانستان تحمیل شود و باید کاملا افغانی باشد، کوشش ما در آینده در راستای استقلالیت افغانستان بوده و این از گذشته تا کنون خواسته ی ما بوده وميباشد.»

در همین حال توماس دی میزِر، وزیر دفاع آلمان بیان داشت که گفتگوهای صلح باید در حالتی صورت گیرد که طالبان قانون اساسی و دیگر ارزشهای مردم و دولت افغانستان را بپذیرند.

« تفاوتهایی در این میان وجود دارد، طالبان باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و خود را از گروه القائده جدا سازند. البته هرقدمی که در رفع مشکلات و آوردن صلح در افغانستان انجام شود مورد استقبال است و ما بايد هرگونه مشکلاتی را از طریق دولت افغانستان، حل کنیم.»

ازسوي ديگر: جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی افغانستان در این کنفرانس خبری گفت: در حالتی که مسئولیتهای تامین امنیت به طور کامل از نیروهای خارجی به افغانها سپرده شده، این وزرا به غرب افغانستان سفر کرده اند و این بیانگر توانایی های قوای نظامی افغان را نشان میدهد.

وی همچنان افزود: که قوای مسلح افغانستان توانسته اند تا در طی دو ماه گذشته، شدیدترین حملات مخالفان دولت را شناسایی و جلوگیری کنند که این در سطح جامعه ی جهانی مورد تحسین واقع شده است.

در حالی از سوی مقامات بلند پایه ی برخی کشورهای اروپایی بحث مذاکرات صلح افغانستان مطرح میشود که دولت افغانستان، هرگونه دخالت خارجی را در این روند نادرست و باطل میخواند.

ریاست جمهوری افغانستان در آخرین اظهارات خود گفته  که در صورت اینکه دست سومی در مذاکرات صلح افغانستان با مخالفان دیده شود؛ به هیچ عنوان این گفتگوها را مشروع ندانسته و تحریم خواهد کرد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top