وضاحت در مورد موقف ایالات متحده امریکا در قبال پروسه صلح افغانی

موقف ایالات متحده امریکا در قبال روند صلح افغانستان بصورت دوامدار سوء تعبیر و از طرف بعضی افغانها مورد سوء تفاهم قرار گرفته است.

 در مورد تأسیس دفتر طالبان در قطر، طوریکه خانم کلنتن بعد از ملاقات با وزیر خارجه قطر در ماه گذشته گفت در قبال تأسیس دفتر هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده و کارهای بیشتر باید انجام گردد.

 طوریکه سفیر گراسمن گفت، کارهای که باید انجام گردد اولاً شامل تماسهای مستقیم میان مقامات قطری و افغانی جهت صحبت در مورد تأسیس این دفتر است.

 ثانیاً، بمنظور باز نمودن دفتر، طالبان باید یک اعلامیه واضح برضد تروریزم بین المللی و ختم منازعات مسلحانه و در حمایت از روند صلح در افغانستان نشر نمایند.

 پیرامون روند صلح افغانی، بدانید که بین ایالات متحده امریکا و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان مبنی بر سه  پیامد لازم روند کلی صلح توافق کامل وجود دارد: طالبان و دیگر شورشیان مسلح باید هرنوع روابط شان را با القاعده قطع نمایند، از خشونت دست بکشند و به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند، بشمول مواد مربوط به حقوق زنان و اقلیت ها.

  بیانیه سفیر رایان کراکر در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت

 رسانه های آزاد و مستقل در دموکراسی از نقش حیاتی برخوردارند و مردم را از مسایل کلیدی آگاه می سازند، چنانکه سخنگویان حکومت به کسانی که خبر را گزارش می دهند معلومات دقیق ارائه می کنند.

  رسانه های آزاد در افغانستان و سخنگویان حکومت که با آنان به تماس می باشند – اما آنرا کنترول نمی کنند – عناصر مهم در رابطه نزدیک دوجانبه ما بحساب می آیند.

 و این همان رابطه نزدیک و چندجانبه است که برای هردو کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است. بهمین دلیل ما درحال مذاکره روی همکاریهای استراتژیک درازمدت هستیم که تثبیت کننده تعهدات دوجانبه ما در آینده های دور خواهد بود. افغانستان تنها نخواهد بود.

 اگر واضح تر صحبت کنم، ایالات متحده امریکا متعهد به حمایت از تلاشهای حکومت مرکزی برای ایجاد افغانستان قوی، امن، دموکراتیک و متحد می باشد. ما هیچ هدف و مقصد دیگر نداریم.

 اگر صریح تر صحبت کنم، شایعات در مورد اینکه ایالات متحده پلان تجزیه افغانستان یا تغییر در نظام حکومتی این کشور را دارد دروغین است و به قربانی های بیش از 1800 عسکر امریکایی که بخاطر افغانستان متحد که به قانون اساسی اش پایبند است قربانی شده اند بی احترامی شمرده می شود.

 بهمین خاطر مالیه دهندگان در امریکا میلیارد ها دالر را در دهۀ گذشته پرداخت نموده اند، حمایت از حکومت و مردم افغانستان در روند بازسازی کشورشان، برق رسانی، تقویه خدمات صحی، و دسترسی به تعلیم و تربیه و نیز حمایت ما از مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت. ما این کار مهم را با همکاران افغان ما از طریق همکاریهای درازمدت استراتژیک ادامه خواهیم داد.

 همچنان میخواهم در مورد یک شایعه دروغ و مزخرف دیگر که میگوید ایالات متحده در تلاش معامله پنهانی با طالبان بدون توجه به حکومت و مردم افغانستان است اظهار نظر نمایم.

 چنانکه شما میدانید سفیر گراسمن درین اواخر از کابل بازدید نمود. در جریان بازدید ایشان، ما با رئیس جمهور و مشاورین ارشد ایشان و همچنان با رهبری شورای عالی صلح مصروف گفتگوهای جامع در مورد راه پیش رو بودیم.

 افغانستان وایالات متحده امریکا از پروسه صلح برای افغانستان حمایت میکنند ، و آن اینکه فقط افغانها میتوانند در مورد آینده افغانستان تصمیم بگیرند.

 در سخنرانی اش در جلسه افتتاحیه پارلمان رئیس جمهور کرزی در حمایت از گشودن دفتر برای طالبان افغان در قطر صحبت نمودند. برای اینکه پروسه صلح موفق باشد، افغانها باید با افغانها صحبت نمایند. رئیس جمهور همچنان در مورد تماسهای حکومت افغانستان با نمایندگان حزب اسلامی صحبت نمودند. این نمونه ای از رهبری پروسه توسط افغانها می باشد که ما افتخار حمایت از آنرا داریم.

 چنانکه خانم کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا  بعد از ملاقات با وزیر امور خارجه کشور قطر در جریان این ماه گفت، تاکنون در مورد بازگشایی دفتر هیچ نتیجه گیری صورت نگرفته و باید کارهای بیشتر صورت گیرد.

 چنانکه سفیر گراسمن گفت، که این کار نخست در برگیرنده تماس مستقیم میان کشور قطر و افغانستان پیرامون بازگشایی دفتر میباشد.

 و در مرحله دوم، برای باز نمودن یک دفتر ما همچنان نیاز به یک اعلامیه روشن از طرف طالبان بر علیه تروریزم بین المللی و در حمایت از روند صلح برای پایان دادن به کشمکش های مسلحانه داریم.

 و بمنظور تحقق مصالحه، ما در توافق کامل با دولت جمهوری اسلامی افغانستان که مبنای آن رعایت کردن سه شرط از طرف طالبان و سایر شورشیان مسلح میباشد موافق هستیم: قطع کامل رابطه با القاعده، پایان دادن به خشونت، و احترام به قانون اساسی افغانستان، بشمول مواد مربوط به حقوق زنان و اقلیت ها.   

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top