وضعیت مهاجرین افغان در کشور ایران

شماری از مهاجرین افغانستان در ولایت خراسان رضوی ایران میگویند  به دلیل نبود امنیت و نداشتن سرپناه در افغانستان  تاکنون نتوانسته اند به کشورشان برگردند.

این افراد میگویند وضعیت آنها نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته است.

شماری از مهاجرین افغان در ایران از دولت افغانستان و سازمان ملل متحد می خواهند تا زمینه بازگشت آنها را با ایجاد خانه های مسکونی و تامین امنیت در افغانستان مهیا کنند.

در عین حال مسوولین اداره اتباع و مهاجرین خارجی ایران مدعی هستند که کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان کمک های خود را در قسمت کمپ های مهاجرین کاهش داده و این باعث بروز مشکلات برای مهاجرین افغان گردیده است.

در عین حال محمد اعجمی مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی می گوید در حال حاضر بیش از دو میلیون مهاجر افغان به صورت قانونی و غیر قانونی در 27 ولایت این کشور بسر می برند.

وی میگوید دولت ایران با همکاری کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تلاش هستند تا سهولیت های خوبی را به اختیار مهاجرین افغان مهیا کند.

وی  همچنان از کاهش یافتن بودجه کمیسیاری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای مهاجرین افغان در مهمان شهر ها انتقاد کرد.

او همچنان گفت : خواست ما هم این است که تا افغان ها دوباره به کشور خود برگردند و در پروسه بازسازی اینکشور نقش داشته باشند و باید در این زمینه دولت و سازمان ملل نیز همکاری کند.

همچنان ناراسیمها رائو رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در دفتر مشهد با تائید برخی مشکلات مهاجرین افغان در ایران گفت ما در تلاش هستیم پس از این زمینه ایجاد کار را برای مهاجرین عودت کننده افغان در افغانستان مهیا کنیم.

وی گفت در حال حاضر این نهاد در ایران برای مهاجر افغان درخدماتی را در بخش های صحت عامه ، معارف و آموزش های حرفه ای به صورت رایگان قرار داده است.  

مسوولین اداره اتباع و مهاجرین خارجی در ایران در حالی از خدمات رسانی برای مهاجرین افغان در آن کشور سخن می گویند که طی چند سال گذشته  انتقاد های شدیدی علیه عملکرد سربازان ایرانی در برخورد با مهاجرین افغان وجود داشته است.

 

 

1 دیدگاه;

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top