ویروس کرونا با افراد معتاد به موادمخدر چگونه عمل می‌کند

خبرگزاری کهندژ در تفاهم با اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در هرات و هم پیمان شدن با شماری از رسانه های داخلی کشور، جهت حمایت از ژورنالیزم تحقیقی از این برنامه پشتیبانی می نماید.

خبرگزاری کهندژ پس از این گزارش های تحقیقی رسانه های هم پیمان در این برنامه را با ذکر منبع و مالکیت امتیاز آن مربوط به رسانه و خبرنگاری که موضوع را تحقیق کرده است، از طریق خبرگزرای کهندژ بازپخش می نماید.

تمام امتیازات و مسوولیت گزارش های تحقیقی بازپخش از طریق خبرگزاری کهندژ مربوط به رسانه و خبرنگارانی که موضوع را تحقیقی کرده اند، میباشد و هدف از این اقدام حمایت و پشتیبانی از ژورنالیزم تحقیقی و رشد خبرنگاری تحقیقی در کشور است.

گزارش: احمدصهیب حسرت

کابل (پژواک، ۲۰ عقرب ۹۹): تاکنون در افراد معتاد به موادمخدر در افغانستان، هیچ واقعۀ مثبت کرونا ثبت نشده و برخی معتادان نیز خود را “ضد کرونا” می‌خوانند؛ اما برخی متخصصان، این اظهارات را نادرست می‌دانند.

بر اساس معلومات وزارت صحت‌عامه، از ماه دلو سال گذشته تا کنون (۲۰ ماه عقرب)، در افغانستان ۴۲۴۶۳ رویداد مثبت ویروس کرونا ثبت شده است، از این میان ۱۵۷۷ تن فوت کرده و ۳۴۹۵۴ تن دوباره بهبود یافته اند.

اما وزارت صحت‌عامه می‌گوید که تاهنوز در این کشور، هیچ واقعۀ مثبت کرونا در افراد معتاد به مواد مخدر ثبت نشده است.

این در حالیست که بر اساس گزارشات؛ افغانستان از جمله بزرگترین کشور تولید کنندۀ مواد مخدر است، در خصوص ارقام دقیق معتادین، سروی جدید انجام داده نشده است؛ اما سروی سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد که سه عشاریه شش میلیون تَن که ۱۱ در صد تمام نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند، معتاد به مواد مخدر هستند.

افراد معتاد به مواد مخدر؛ بیشتر در پارک‌ها، سرک‌ها و مناطق دیگر، دور از خانواده‌های‌شان زندگی می‌کنند و نه تنها رهنمودهای صحی برای وقایه از ویروس کرونا مثلاً استفاده از ماسک، شستن دست با صابون و رعایت فاصلۀ معین را در نظر نمی‌گیرند، بلکه سوزن‌های مشترک برای مواد مخدر را نیز استفاده می‌کنند و از سبب نشه ضعیف هم شده اند.

اما سید جاوید بدخش مسئول بخش تقاضای مواد مخدر در وزارت صحت عامه، به آژانس خبری پژواک گفت که این وزارت، تاهنوز در کابل ۴۸۴۲ مرد و ۴۷۰ زن معتاد به مواد مخدر را که سرپناه ندارند، به شفاخانۀ یک‌هزار بستر ابن سینا و شفاخانۀ صد بستر زنان انتقال داده و از آنها تست ویروس کرونا را گرفته اند؛ اما نتایج تمام آنها منفی بوده و تاهنوز در بین آنها هیچ واقعۀ مثبت کرونا ثبت نشده است.

وی در خصوص ابتلاى افراد معتاد به مواد مخدر در سطح کشور گفت:”به سطح افغانستان که از افراد معتاد به مواد مخدر نمونه گرفته شده است، نتایج آن منفی است و این امر برای ما نیز جالب بود.”

بدخش در این مورد که چرا افراد معتاد به مواد مخدر، مصاب به ویروس کرونا نشده اند؟ گفت که در این مورد، نیاز به سروی و تحقیق است و در حال حاضر در این مورد چیزی گفته نمی‌تواند.

معتاین: ما مصاب به ویروس کرونا نمی شویم

آژانس خبری پژواک با ۶۰ معتاد در شهر کابل مصاحبه کرده و تمام آنها ادعا کرده اند که از میان تمام این افراد، هیچ کس مصاب به ویروس کرونا نشده است.

عزیزالله یک تن از این افراد که شب را زیر پل سوخته سپری کرده بود و همراه با دوستان دیگر به سرک برآمد، گفت که وی نیز مصاب به ویروس کرونا نشده و تاهنور ندیده است که کدام معتاد مواد مخدر، مصاب به این بیماری شده باشد.

وی افزود: “این بیماری از طرف الله(ج) است، الله (ج) می‌داند که ما بندگان پاک استیم، پس ما را نمی‌گیرد، کسانى که ایمان آنها ضعیف باشد، دچار این مرض می‌شوند.”

یک معتاد دیگر به نام سرور گفت: “همه افراد از ما نفرت دارند که ما کرونا استیم، به فضل الله(ج) هیچ کس از بین ما مصاب به ویروس کرونا نشده؛ اگر ما مصاب به ویروس کرونا می‌شدیم، حکومت بخاطر اینکه بیماری کرونا از معتادین به افراد دیگر سرایت نکند، تمام افراد معتاد به مواد مخدر را می‌کُشت.”

یک‌تن دیگر به نام جلال گفت: “ما ضد کرونا هستیم، نه من مصاب به کرونا شدم و نه دوستان من.”

نامبرده افزود که هر شب به خانۀ خود می‌رود و اگر مصاب به ویروس کرونا می‌شُد؛ پس اعضای فامیل وی نیز مبتلا به این بیماری می‌شدند.

قیس که معتاد به مواد مخدر است گفت: “بدن ما ضعیف است؛ اما کدام موادى که ما از آن استفاده می‌کنیم بسیار قوی است؛ به این اساس ما مصاب به ویروس کرونا نمی‌شویم.”

یک‌تن دیگر به نام صدیق الله گفت: “ما هیچ کدام مبتلا به ویروس کرونا نشدیم، کرونا و مواد مخدر، به مثل دو پهلوان است که با هم رقابت می‌کنند. پس مواد مخدر بالای شان قوی است؛ به این خاطر ما مصاب به ویروس کرونا نشدیم و نمی‌شویم.”

وی افزود که وزارت صحت عامه در جریان بیماری کرونا، چندین بار افراد معتاد به مواد مخدر را برای گرفتن تست کرونا از شهر جمع کرد؛ اما پس از معاینات آنها را دوباره رها کرد؛ زیرا نتیجۀ تمام آنها منفی بود.

آیا واقعا معتادان به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟

برخی داکتران: افراد معتاد به مواد مخدر نیز مصاب به ویروس کرونا شده می‌توانند.

داکتر وحدت الکوزی رئیس شفاخانۀ شیخ‌ زاید در کابل گفت که کرونا یک نوع بیماری است و معلومات علمی در این مورد موجود نیست که این بیماری، بالای کدام افراد تاثیر بیشتر، کم و یا هیچ اثر ندارد.

اما وی افزود: ” در جریان اوج شیوع ویروس کرونا در افغانستان، از حکومت و وزارت صحت عامه، راه ناپدید شده بود و به افراد معتاد به مواد مخدر، هیچ توجه صورت نگرفته، و این گفته حقیقت ندارد که هیچ فرد معتاد به مواد مخدر، مصاب بر ویروس کرونا نشده است.”

وی گفت که در مواد مخدر که افراد معتاد از آن استفاده می کنند، مورفین موجود است، که این مواد درد و تب را از بین می‌برد و برای بیمار آرامش می‌دهد.

به گفتۀ وی معتادین، میتوانند مصاب به کووید_۱۹ شوند؛ اما ممکن به این خاطر علایم آن (داشتن درد و تب) اظهار نشود که از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

داکتر نبیل پاک‌طین رئیس قبلی مبارزه با ویروس کرونا در وزارت صحت عامه نیز گفت که افراد معتاد به مواد مخدر نیز میتوانند مصاب به ویروس کرونا شوند و این گفته حقیقت ندارد که آنها دچار مرض کرونا نشده اند.

به نظر وی، افراد معتاد نبست به دیگران با خطر بیشتر این بیماری مواجه هستند؛ بخاطریکه معافیت وجود آنها نیز از اثر اعتیاد و تغذیۀ نادرست پایین است.

پاک‌طین در این مورد که وزارت صحت عامه می‌گوید افراد بیشتر معتاد به مواد مخدر را معاینه کرده؛ اما واقعۀ مثبت در آنها ثبت نشده است، گفت فکر می‌کند که احتمالا داکتران سمپل‌های درست افراد معتاد به مواد مخدر را نگرفته باشند؛ شاید به این خاطر که لباس و بدن آنها ناپاک است.

به گفتۀ وی؛ معاینۀ ویروس کرونا نیاز به دقت بیشتر دارد و ناپاکی بسیار کم، میتواند نتیجۀ معاینات را منفی نشان دهد.

به گفتۀ وی، این افراد معتاد نیز در حالى معاینه شده اند که لباس و جسم آنها آلوده می باشد و ممکن از این سبب، نتایج معاینات شان منفی باشد.

به نظر وی، افراد معتاد نیز دروغ گفته اند که مصاب به ویروس کرونا نشده اند؛ بخاطریکه اگر حقیقت را بگویند، آنها مجبور می‌شوند که قرنطین شوند، و قرنطین برای معتادان، مثل مرگ است.

پاک‌طین، بالای ارقام اعلام شدۀ کرونا از سوی وزارت صحت عامه باور ندارد و مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان را “دروغ سیاسی” می‌‍خواند.

به گفتۀ وی، ارقام دقیق واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان وجود ندارد.

وزارت صحت عامه، بتاریخ ۱۵ ماه سنبله بر اساس یک سروی اعلام کرد که در افغانستان ۱۰ میلیون تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند. این وزارت تعداد واقعات ثبت شدۀ ویروس کرونا در شفاخانه‌های کشور را ۳۸۳۲۴ نشان داده بود.

نتایج این سروی و ارقام ثبت شده نشان می‌دهد که تا ۱۵ ماه سنبله، در افغانستان از هر صد واقعۀ مثبت، تنها حدود چهار درصد ثبت شده است.

در افغانستان پس از ماه دلو، واقعات مثبت کرونا افزایش یافت و در ماه ثور به اوج خود رسید. پس از آن، شمار واقعات مثبت در کشور به ده‌ها کاهش یافته است اما حالا روزانه در حدود ۱۰۰ واقعه مثبت ثبت می‌گردد.

ویروس کرونا برای اولین بار در ماه قوس سال گذشته در اوهان چین و پس از آن، به کشورهای مختلف سرایت کرد و تاکنون (۲۰ ماه عقرب) در سراسر جهان، حدود ۵۰ میلیون واقعۀ مثبت این بیماری ثبت شده است که از این جمله، از اثر ویروس، بیش از یک عشاریه دو میلیون تن فوت کرده و حدود ۳۵ میلیون تن، دوباره بهبود یافته اند.

 

برای دریافت اخبار دقیق، به کانال تلگرام کهندژ بپیوندید!

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top