کار عملی راه‌لاجورد که افغانستان را به اروپا وصل می‌کند به‌زودی آغاز می‌گردد

سفیر افغانستان در ترکمنستان می‎گوید، کشورهای عضو راه‌لاجورد تمامی موارد قانونی این مسیر را طی مراحل کردند و به‌زودی به مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

راه‌لاجورد راه ترانزیتی است که افغانستان را از طریق ترکمنستان به  آذربایجان وگُرجستان و با عبور از آب‌های آزاد به کشورهای اروپایی وصل می‌سازد.

میرویس ناب – سفیر افغانستان در ترکمنستان

میرویس ناب سفیر افغانستان در ترکمنستان  از آغاز کار عملی راه ترانزیتی  لاجورد در آینده نززدیک خبر داده ومی‌گوید گشایش این راه در رُشد اقتصاد کشور از اهمیت خوبی برخوردار است.

وی هم‌چنان از امضا چندین پروژه بزرگ میان افغانستان وترکمنستان در بخش‌های مختلف اقتصادی یاد آور می‌شود و تاکید دارد که سفارت افغانستان درعشق‌آباد درتلاش است تا زمینه صادرات سنگ مرمر و سنگ رخام افغانستان را از طریق بندر تورغندی هرات به کشورهای ترکمنستان و چین مساعد سازد.

ترکمنستان بیشتر از 744 کیلو متر مرز مشترک با افغانستان دارد و روابط این کشور با افغانستان  در چند سال گذشته بیشتر اقتصادی بوده است.

این کشور از طریق  دو بندر تورغندی هرات و آغینه ولایت فاریاب با افغانستان وصل است.

پروژه تاپی، پروژه تاپ،  امتداد خط آهن تورغندی و آغینه، انتقال فایبر نوری از طریق هرات، وقرارداد برق با ولایت‌های هرات و شمال‌غرب افغانستان  از عمده‌ترین پروژه‌های اقتصادی هستند که در چند سال اخیر میان افغانستان وترکمنستان به امضا رسیده است.

گزارش: نذیر ایوبی
ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

کانال تل‌گرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top