کنفرانس مشترک اهمیت عملی شدن پروژه تاپی در هرات برگزار شد

کنفرانس مشترک «اهمیت عملی شدن پروژه تاپی» امروز با حضور معینان وزارت‌های خارجه افغانستان و ترکمنستان در شهر هرات برگزار شد.

در این کنفرانس نصیراحمد اندیشه معین وزارت خارجه افغانستان و وفا حاجی‌اف معین سیاسی وزارت خارجه ترکمنستان شرکت کرده‌اند.20160424_100103

در این نشست وفا حاجی اف معین وزارت خارجه ترکمنستان نقش کشورهای ذی نفع در این پروژه را در عملی شدن پروژه تاپی مهم خوانده و بر تلاش‌های این کشورها برای آغاز این روند تاکید نمود.

وی همچنان از موافقت کشورهای عضو تاپی برای سرمایه‌گذاری دوصد میلیون دالری در این پروژه خبرداد و اعلام کرد که همکاری با افغانستان جایگاه خاصی در سیاست خارجی دولت ترکمنستان دارد.

بنا به اظهارات وی پروژه تاپی در خاک افغانستان با ایجاد وحدت و اعتماد میان مردم این کشور تکمیل خواهد شد.

اقای حاجی اف همچنان گفت دولت ترکمنستان به‌خاطر فراهم شدن زمینه صلح در افغانستان حاضر است نشستهای بین الافغانی را در کشور ترکمنستان راه اندازی نمایند.

از طرف دیگر نصیر احمد اندیشه معین اداری وزارت خارجه افغانستان گفت که پروژه تاپی بر علاوه ویژه گیهای مادی آن در راستای کاهش تنشها، وحدت و ایجاد تفاهم میان کشورهای ذی نفع تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود (دولت افغانستان پروژه تاپی را اساس تحول اقتصادی در این کشور میپندارد.)

در همین حال عبدالقدوس حمیدی معین تخنیکی وزارت معادن کشور گفت: کار عملی پروژه پایپ لاین گاز تاپی به زودی در افغانستان آغاز میشود که در ابتدا بنای آن در هرات گذاشته خواهد شد.

وی افزود ظرفیت خط انتقال گاز “تاپی” بیش از 30 میلیارد متر مکعب گاز برآورد شده است که افغانستان قرار است در ده سال اول 0.5 میلیارد متر مکعب گاز، در ده سال دوم یک میلیارد متر مکعب و در ده سال سوم، 1.5 میلیارد متر مکعب گاز از این پروژه استفاده کند به نحوی که افغانستان 25 درصد در این پروژه سهم دارد.

بنا به اظهارات وی “سرمایه گذاری درساختن پایپ لاین گاز تاپی بین ۸ تا ۱۱ میلیارد دالر پیش بینی شده است.

این حال اصف رحیمی والی هرات، باشنده گان ولایات غربی افغانستان را به بسیج همگانی در راستای همکاری با نیروهای امنیتی به منظور تامین امنیت پروژه تاپی دعوت کرد.

وی افزود پایپ لاین گاز تاپی بر علاوه این که سالانه میلیونها دالر آمریکایی برای افغانستان مفاد دارد در پهلوی آن این پروژه در تامین امنیت ولایات حوزه غرب موثر خواهد بود.

پروژه تاپی بیشتر از ۱۷۳۵کیلومتر طول دارد که حدود ۷۰۰ کیلومتر پایپ لاین از داخل افغانستان میگذرد. این پایپ لاین ازطریق بندر سپین بولدک به پاکستان و از آنجا به کشور هند انتقال می یابد.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top