آبده ی تاریخی علی شیر نوایی با همکاری نهادهای بابر و نبی زاده، مرمت و بازسازی میگردد

آرامگاه امیر علی شیرنوایی درولایت هرات از سوی نهاد های “بابر و نبی زاده” درولایت هرات مرمت کاری وبازسازی میگردد. به تازه گی تیمی از اعضای بنیاد فرهنگی بابر کشور ازبکستان با همکاری بنیاد نبی زاده به ولایت هرات سفرکرده اند و قرار است تا قسمت های از آبده ی تاریخی مرقد علی شیر نوایی و محوطه باغ اطراف آنرا به گونه ی اساسی مرمت و بازسازی نمایند. درهمین حال مسئولان اداره ی محلی هرات از این اقدام نهادهای “بابر و نبی زاده” قدردانی نموده میگویند: این اولین دور همکاری های این نهاد ها دربخش آبده های تاریخی این ولایت است وانتظار میرود، که این روند در آینده گسترش یابد.

آرامگاه امیر علی‌شیر نوایی، شاعر و سیاستمدار سده نهم در هرات، پیش از این درسال 1383 براساس یک قراردادی که با کشور ازبکستان صورت گرفته بود تخریب اما کار آن، به دلیل ممانعت اداره یونسکو، از نوع معماری دیزاین شده، متوقف شد و سرانجامهشت سال پس از تخریب آن دوباره توسط وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان باسازی گردید.DSC07037

اکنون این بنای تاریخی که در مرکز شهر هرات قرار دارد از سوی بنیاد فرهنگی بابر کشورازبکستان، با همکاری بنیاد خیریه نبی زاده بگونه اساسی و معیاری مرمت و باز سازی میشود.

بگفته ی مسئولان اداره ی اطلاعات و فرهنگ هرات: تیمی از اعضای بنیاد فرهنگی بابر بشمول رئیس این بنیاد، به هرات سفر کرده اند و قرار است تا در روز های پیش رو مرقد، درب وپنچره ها و محوطه ی باغ این آبده ی تاریخی را به گونه ی اساسی مرمت وبازسازی نمایند.

آریا روفیان رئیس اداره اطلاعات وفرهنگ هرات ضمن قدردانی ازاین اقدام نهاد های “بابر و نبی زاده” گفت: که این اولین دور همکاری های نهادهای “بابر و نبی زاده” است، که عبارت ازنصب سنگها و دروازه ی نفیسی که بسبک معماری قدیم ساخته شده است، میباشد.

در هیمن حال آقای ذاکر مشرب اٌف رئیس بنیاد بین المللی بابر کشورازبکستان میگوید: با تیمی ازهمکاران اش به ولایت هرات آمده است تا مقبره آرامگاه امیر علی شیر نوایی را باز سازی نماید.

وی میگوید: علاوه بر این قرار است بنیاد فرهنگی بابر با کمک مالی بنیاد خیریه نبی زاده فضای باغ اطراف آرامگاه امیر علی شیر نوایی را نیز بازسازی نماید.

هرات از جمله ولایت های باستانی کشور است که بخاطر داشتن بنا های تاریخی خود شهرت جهانی دارد.

یکی از بنا های تاریخی که در مرکز شهر هرات قرار دارد، مقبره آرامگاه امیر علی شیر نوایی وزیر دانشمند سلطان حسین بایقرا میباشد.

او درسال 906 هجری قمری وفات کرد و براساس روایات درهمین مکان در کنارآرامگاه گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا دفن شد.

این دومقبره در ابتدای خیابان هرات در نزدیک مصلی های تاریخی قرار دارد، که از چند سال به این طرف این مکان به نام باغ زنانه هرات مسمی شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top