آبگیری بند سلما تا چهار ماه دیگر به تاخیر افتاده است

بخش آبگیری بند سلمای هرات که قرار بود در پانزدهم ماه سنبله سال روان صورت بگیرد، تا چهارماه دیگر به تعبیق افتاده است. مقام‌های محلی ولایت هرات که به منظور بازدید از کار این پروژه به ولسوالی چشت شریف هرات سفرکرده اند: از تکمیل شدن ٩٠ درصد کار این بند خبرداده میگویند: به دلایل تاخیر نصب سامان آلات ضروری احتمال میرود که بخش آبگیری این بند در ماه حمل سال آینده صورت گیرد.

مقامهای محلی هرات در سفر به ولسوالی چشت شریف هرات، از پیشرفت 90 در صد کار ساختمان بندسلما که ازجمله بزرگترین پروژه های اقتصادی کشور بشمارمیرود خبر می دهند.5

این مقام‌ها که قبلآ گفته بودند، بخش آب‌گیری این بند که بزرگترین طرح انکشافی در حوزه غرب محسوب می‌شود تا ١۵سنبله به اکمال می‌رسد.

اما اکنون سید فضل‌ الله وحیدی سرپرست ولایت هرات می‌ گوید: بخش آبگیری این بند تا ماه حمل سال آینده به تعبیق افتاده است.

وی علت این کاررا تاخیر در آوردن سامان آلات ضروی از کشورهندوستان عنوان میکند.

سرپرست ولایت هرا ت گفت: قرار بود که بعضی وسایل و سامان آلات ضروری این بند، از طریق هوا به افغانستان انتقال داده شود که این زمینه میثرنگریدیده و این امکانات ازطریق کشتی انتقال داده خواهد شد که اینکار موجب تاخیر در آبگیری این بند گردیده است.

از سوی دیگر با اینکه جنرال عبدالباقی بهسودی قوماندان امنیه هرات نیز از امنیت کامل این ساحه از سوی نیروهای امنیتی اطمینان میدهد وتاکید دارد،که امنیت این بند درسه کمربند تامین شده است است، اما والی هرات از ضعف مدیریت شماری از افسران پولیس موظف درآن ساحه انتقاد میکند.

همچنان مسولان شرکت ساختمانی هندی ازافزایش ساعات کاردربخش های مختلف بندسلما خبرداده میگویند: درحال حاضرروزانه صدها نفراز کارگران فنی وغیرمسلکی درین پروژه سرگرم کارهستند، که شماری ازآنان کارگران فنی هندی میباشند.

بر پایه ی معلومات مسولان شرکت ساختمانی موظف دربندسلما: این پروژه با ارتفاع ۱۰۷متروبه عرض ۵۵۰متر ساخته می شود که ظرفیت آبیاری هفتاد تاهفتاد وپنج هزارهکتار زمین و تولید چهل دو میگاوات برق را دارا میباشد.

این درحالیست که تاخیردر کار ساخت پروژه بند سلمای هرات موجب عدم اعتماد برخی از شهروندان هرات نسبت به تعهدات مقام های محلی این ولایت درگذشته شده بود ویکی ازخواسته های جدی مردم هرات از رئیس جمهوری جدید کشور تکمیل پروژه بند سلما عنوان شد.

گفته میشود: کشور هندوستان قبل از سال ١٣۵٧ هجری شمسی در زمان حکومت محمد داوود خان متعهد به ساخت این بند شد اما آغاز جنگ‌های داخلی کشور سبب توقف کار ساخت آن گردید، تا این‌که بعد از سقوط دولت طالبان و روی کار آمدن حکومت جدید، کار ساخت این بند در ابتدای سال ١٣٨۵ه.ش آغاز گردید و تااکنون ادامه دارد.

کار ساخت پروژه بند سلما در آغاز هشت سال قبل از سوی کشور هند با هزینه هشتاد میلیون دالر شروع شد، که با گذشت هشت سال زمان گفته میشود که این رقم به دستکم ۳۰۰میلیون دالر افزایش یافت.

بند سلما در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد، که با تکمیل شدن آن ۴۲میگاوات برق تولید و بیش از ۷۵هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top