آغاز به فعایت دوباره ی معادن سنگ مرمر هرات، در آینده نزدیک

قرار دادهای 9 معدن سنگ مرمر هرات که بنا بر مشکلاتی از مدت ها بدین سو به حالت تعلیق درآمده بود، تا یک هفته ی آینده دوباره تجدید میگردد.

سرپرست وزرات معادن کشور که به منظور اشتراک در کنفرانس معادن به هرات آمده میگوید: از سوی هم  وزیر معادن کشور تاکید دارد که: تمامی قرارداده های معادن کشور در دست بررسی است و هر عضو پارلمان و یا مسئول حکومتی که به نوعی در این قرار داد ها سهم داشته باشد، قرارداد هایشان غیر قانونی است و فسخ خواهد گردید.

نرگس نهان سرپرست وزارت معادن کشور که به منظور اشتراک دراین کنفرانس آمده است میگوید: برخی مشکلات حقوقی باعث شده بود، تا شماری از قرار داد های معادن سنگ مرمر هرات که بنوعی سرمایه گذاران و قرارداد کننده ها را به مشکل روبرو کرده بود، به حالت تعلیق درآمده و دوباره بازبینی شده است.

وی افزود: پس از مذاکره با سرمایه گذاران، در 9 قرارداد سنگ مرمر پس از بررسی در چگونگی قرار داد آن تجدید نظر صورت گرفته است و برای دریافت منظور به کمیسیون تدارکات ملی فرستاده شده است و تایک هفته ی دیگر منظور خواهد گردید.

سرپرست وزارت معادن کشور همچنان میگوید: تمامی قرارداد های معادن کشور در دست بررسی هست و هرگاه مشخص شود که اعضای پارلمان و یا مسئولان حکومتی در آن سهمی یا نقشی داشته باشند، این قرارداد ها غیر قانونی است و فسخ خواهد گردید.

درهمین حال شماری از تاجران و سرمایه گذاران درهرات، میگویند: مشکلات معدن داران با برگزاری برنامه های نمایشی حل نمیگردد و دولت باید برای حل آن گام های عملی بردارد.

آنان میگویند: دولت باید برای استخراج معادن با شرکت های بزرگ بین المللی قرارداد بندد و سرمایه گذاران افغانستان مجریان استخارج باشند.

این سرمایه گذاران تاکید دارند، که سرمایه گذاران افغان توانمندی آن را ندارند تا معادن بزرگ را قرار داد  و استخراج نمایند، دولت باید برای سرمایه گذاری های بزرگ زمینه  را برای شرکت های بزرگ بین المللی فراهم سازد.

معادن کشور سرمایه های زیرزمین و نهفته محسوب میشود و اکنون برای چگونگی این معادن اینجا درهرات برنامه ی تحت نام کنفرانس معادن هرات برگزار شده است.

براساس گزارش های سالانه میلیون ها تن مواد معدنی کشور به گونه ی غیر قانونی از معادن کشور که در مناطق تحت نفوذ طالبان است و یا هم زورمندانی که دولت توانائی برخورد و مقابله با آنان را ندارد، استخراج میگردد.

اکنون دیده شود، که برای حل این چالش و جلوگیری از نقش زور مندان و مسئولان حکومتی در قرار داد های معادن چگونه جلوگیری میشود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top