آغاز پنجمین کنفرانس بین المللی “گفتگوهای امنیتی هرات”

پنجمین کنفرانس بین‌المللی گفتگوهای امنیتی هرات تحت عنوان “خشونت و نظم سیاسی” برای بررسی زمینه‌های اعتمادسازی و همکاریهای امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه، امروز در شهر هرات آغاز به کار کرد.

?

?

نمایندگان دیپلماتیک و نهادهای تحقیقاتی 15 کشور منطقه و جهان از جمله مقام‌های دیپلماتیک و امنیتی کشورهای ایران، پاکستان، تاجیکستان، هندوستان، روسیه، فرانسه، چین، انگلستان، ترکیه، سازمان ملل و سازمان ناتو در این نشست حضور دارند.

داود مرادیان، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان، که میزبان این نشست است، در یک نشست خبری گفت که تفاهم و اعتمادسازی در منطقه هدف اصلی این کنفرانس است.

او گفت: (ما در این کنفرانس دنبال دست آورد نیستیم بلکه ما در پی تفاهم هستیم، تفاهمی که از راه گفتگو بدست می آید.)

وی افزود در این کنفرانس تمامی نماینده های طرفین منازعه افغانستان حضور دارند از جمله اسدالله درانی رئیس اسبق اداره آی اس آی پاکستان، ملا عبدالسلام ضعیف نماینده اسبق طالبان در پاکستان و همچنان یک جنرال سه ستاره ای کشور هندوستان و معاون وزیر خارجه کشور ایران.

در این کنفرانس رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین امنیت ملی کشور نیز به تحليل وضعيت امنیتی منطقه وجهان پرداخت ونظم سياسي جهاني را مبتني براعتماد و تفاهم این کشورها عنوان کرد.

همچنان محمد آصف رحیمی والی هرات ازتمامی شركت كننده گان ونماینده گان کشورهای منطقه خواست تا برای ایجاد یک اجماع بزرگ به منظور دست یابی به صلح منطقوی تلاش ورزند.

مسولان برگزاری این کنفرانس بین المللی در هرات میگویند قرار است در حاشیه این کنفرانس، نشستهای دو و سه جانبه میان کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان و ایران در هرات برگزار شود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top