آغاز چهارمین کنفرانس بین المللی گفتگو‌های امنیتی هرات

چهارمین کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان”گفتگوی امنیتی هرات” از سوی انستیتوت مطالعات ستراتژیک افغانستان،  با اشتراک نمایندگان 50 کشور منطقه وجهان درارگ اختیار الدین هرات تحت شدید ترین تدابیر امنیتی آغاز شد.

ax2

داکتر داوود مرادیان، رییس انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان و مسوول برگزار کننده این کنفرانس میگوید هدف از برگزاری این کنفرانس صحبت و گفتگو به منظور بهتر شدن وضعیت امنیتی کشور منطقه و جهان میباشد.

به گفته‌ی مردایان نمانیدگان 50 کشورمنطقه وجهان دراین کنفرانس اشتراک دارند که گفتگو وبررسی چالش‌های امنیتی افغانستان دربرگیرنده (راهکارهای اساسی برای محور مواد مخدر، همکاری های منطقه‌ی، میراث‌های فرهنگی و هماهنگی‌های سیاسی – اقتصادی جامعه جهانی وعرفان اسلامی) محور اصلی این کنفرانس خواهد بود.

همچنان در این نشست دو تن از نماینده گان طالبان که قانون اساسی کشور را قبول دارند به همراه رئیس اسبق اداره استخبارات و معاون اسبق وزارت دفاع پاکستان، نماینده وزارت خارجه کشور ایران، سفیر کشورهای چین و ترکیه در کابل و وزیر اسبق خارجه کشور هندوستان نیز حضور دارند.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیتی رییس جمهور پیشین کشور اظهار امیدواری نمود که این نشست بتواند نتیجه خوبی در راستای تامین امنیت کشور داشته باشد.

کنفرانس فوق فردا هم ادامه خواهد داشت و در روز سوم نشست دو جانبه افغانستان و پاکستان به منظور دریافت یک راه حل مناسب در راستای تامین امنیت در این دو کشور برگزار میشود و نتیجه گفتگوها ازسوی مسولین این کنفرانس بازگو خواهد شد.

این در حالیست که احمد سعیدی یکتن از کارشناسان مسائل سیاسی در کشور برگزاری این گونه کنفرانسها را در تامین امنیت موثر نمیداند.

او میگوید این گونه کنفرانسها زمانی نتیجه بخش خواهد بود که سران حکومتها در آن اشتراک نموده و به یک نتیجه درست دست یابند.

این کنفرانس از جمله اجلاس مهم بین‌المللی است که تا حالا در کشورهای جنوب آسیا، خاورمیانه پیشنه نداشته است.ودرردیف کنفرانس‌های مشابه امنیتی مونیخ آلمان، هالیفاکس کانادا، دیالوگ شانگری لی سنگاپور و گفتگوهای دوحه که همه‌ساله برگزار می‌شوند، قرار دارد.

گزارش: شعیب تنها شکران

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top