آغاز کار پروژه های مدیریت آب های هریرود و انکشاف زراعت در ولایت هرات

مقامهای محلی درهرات از راه اندازی برنامه های خاص برای مدیریت آب های هریرود و انکشاف زراعت دراین ولایت خبرمیدهند. درهمین حال کار ساخت کانال شکیبان ولسوالی زنده جان هرات با حضور وزیر انرژی و آب کشور آغاز شد. این کانال به هزینه بیش از ۱۱۰ میلیون افغانی قرار است در دو بخش ساخته شود، که بیش از ۴ هزار هکتار زمین را زیر کشت قرار خواهد داد.

تولید برق، آبیاری زمین‌های زراعتی، ایجاد اشتغال، ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران، ازجمله مواردی است که با افتتاح بند سلما باعث خرسندی مردم کشور گردید.

اکنون محمد آصف رحیمی والی هرات میگوید: در سفر آخیر اش به کابل مرکز کشور به همین منظور با سفیر ایالات متحده ی آمریکا دیدار کرده است.

والی هرات میگوید: دردیداراش با سفیرآمریکا در بخش زراعت، خواسته است که آن کشور در قسمت رشد زراعت باشنده گان هرات توجه ی جدی نموده وبرنامه های خاصی را به اجرا بگذارد.

ولی هرات گفت: هم اکنون باشنده گان هرات، نمیتوانند استفاده ی بهینه را از آبهای بند سلما و بستر هریرود ببرند و این آب ها نیاز به مدیریت بیشتر دارد، که از سوی آنها پذیرفته شده است و به زودی برنامه های جدی را درهرات به اجرا خواهند گذاشت.

درهمین حال وزیر انرژی و آب کشور، کارساخت یکی از بزرگترین کانال های آبی حوزه غرب را در ولسوالی زنده جان هرات، افتتاح نمود.

انجینیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور می گوید: هزینه ساخت این کانال بیش از ۱۱۰ میلیون افغانی میباشد، که از سوی بانک جهانی پرداخت شده است.

وی افزود: این کانال در دوبخش ساخته می شود که با ساخت این کانال بیش از چهار هزار هکتار زمین زراعتی زیر آبیاری می رود.

در همین حال، شماری از باشنده های محلی می گویند: با ساخت کانال شکیبان کشت و زراعت شان گسترش میابد.

این باشنده های ولسوالی زنده جان هرات می گویند، در جریان سال فقط چند ماه از آب هری رود مستفید می شوند و به همین دلیل در بخش کشت زراعت با چالش های جدی روبه رو هستند.

کانال شکیبان ولسوالی زنده جان هرات بخشی از پروژه بزرگ احیاء و سازندگی وزارت انرژی و آب کشور است.

بانک جهانی برای تطبیق این پروژه بیش از هفتاد میلیون دالر با وزارت انرژی و آب کمک کرده و از این میان ۱۳ میلیون دالر در غرب کشور مصرف خواهد شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top