آماده گی ها برای تامین امنیت روز های سال نو در حوزه غرب

مسئوولین امنیتی در حوزه غرب کشور از اتخاذ تدابیر خاص امنیتی در روزهای سال نو خبر می دهند. صدها سرباز  ونیروی امنیتی جهت تأمین امنیت در روزهای نوروز به مناطق تفریحی در غرب کشور تامین امنیت میکنند. مسئولان محلی در حوزه غرب در مورد تامین امنیت در روزهای شروع سال جدید به مردم اطمینان داده می گویند٬ هموطنان می توانند روزهای نوروز را با خاطری آرام به خوبی و خوشی سپری کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: در روز اول سال ۱۳۹۶ و جشن دهقان که از جمله عنعنات ملی ما است، براساس برنامه ی شورای نظامی هرات، تدابیر خاص امنیتی اتخاذ گردیده است، تا مردم در مراسم و تفریحات نوروزی خویش با خاطری آرام شرکت نمایند.

سخنگوی والی هرات گفت، که سایر قطعات امنیتی اعم از اردوی ملی، نیروهای امنیت ملی، لوای سه امن و نظم عامه، پولیس قطعات خاص، نیروهای امنیت ملی در راستای تامین امنیت در روزهای نوروز با هم همکار اند.

وی افزود: قرار است در کنار مراسم ویژه ی نوروز که برافراشتن جهنده در زیارتگاه میرعبدالواحد شهید میباشد، تجلیل از روز دهقان و روز معارف نیز طی محافل با شکوهی صورت خواهد گرفت.

از فراه خبرهای رسیده حاکی از آن است که تدابیر شدید امنیت به منظور تامین امنیت باشنده گان آن ولایت در روزهای نوروز، روی دست گرفته شده است.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه میگوید: امنیت شهر و اماکن تفریحی درفراه، به گونه ی جدی تامین است، تا مردم با خیالی آسوده به تفریحی و خوشگذرانی خود شرکت نمایند.

همچنان احمد عرب سخنگوی والی نیمروز، نیز از تامین امنیت باشنده گان آن ولایت خبر میدهد.

عرب میگوید: در حال حاضر هیچگونه نگرانی وجود ندارد و نیروهای مشترک ارگان های امنیتی در آن ولایت در مناطق مختلف شهر، اماکن تفریحی و شاهراه ها تامین امنیت میکنند.

از ولایت غور نیز خبراز اماده گی های مردم به منظور تجلیل از سال نو به گوش میرسد و مسئولان محلی میگویند: تامین امنیت باشنده گان آن ولایت روی دست گرفته شده است.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور گفت: قرار است، مراسم جشن معارف با ساز و سرود محلی و حضور صدها باشنده ی غور در مرکز شهر چغچران برگذار گردد.

سخنگوی والی بادغیس نیز از آماده گی های جدی برای تامین امنیت باشنده گان آن ولایت سخن میگوید.

ظاهربهاند گفت: که نیروهای مشترک امنیتی از صبح امروز در مناطق مختلف شهر قلعه نو و نواحی اطراف آن مستقر گردیده اند، تا مردم با آرامش کامل از سال نو تجلیل نمایند.

وی افزود: جشن معارف نیز در یک مراسم ویژه با حضور مقامهای دولتی و غیر دولتی باغدیس برگذار خواهد، گردید.

از طرف دیگر شماری از علما در هرات به مناسبت فرارسیدن سال نو از تمامی گروه های درگیر در کشور میخواهند، تا از جنگ و خونریزی دست کشیده و در یک فضای صلح و دوستی زنده گی نمایند.

مولوی غلام صدیق یکتن از علمای بادغیس میگوید: در جریان چند سال اخیر ده ها تن از افراد بی گناه قربانی خشونتهای موجود در کشور شدند، بناء” ما از تمامی مخالفین مسلح دولت در کشور میخواهیم تا در جریان سال جدید هجری شمسی از جنگ و خونریزی دست بردارند و سلاح شان را به زمین بگذارند.

با این همه مقام های امنیتی در حوزه غرب از مردم میخواهند، تا در تمام مناطق با نیروهای امنیتی همکار باشند و در صورت ضرورت موارد مشکوک را با نیروهای امنیتی شریک نمایند.

از سوی هم باشنده گان شماری از ولسوالی های ۵ ولایت غربی کشور، از ناحیهء امنیت مناطق شان نگران بوده و می گویند٬ درچنین شرایطی اشتراک در مراسم نوروزی کار دشواری خواهد بود.

باشنده گان حوزه غرب کشور نیز از نیرو های امنیتی می خواهند، تا در این روز توجه بیشتر به مساله امنیت در این حوزه داشته باشند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top