آگاهان حقوقی: ادامه‌ای بازداشت دادشانی غیرقانونی است

چهار روز از بازداشت سیدعبدالواحد دادشانی جوانِ که به سوی گلبدین حکمت‌یار لنگه‌کفش خود را پرتاب کرده بود می‌گذرد، اما با آنکه آقای حکمت‌یار او را بخشیده، ولی هنوز هم در بند اداره امنیت ملی می‌باشد.

شماری از آگاهان این کار را خلاف قانون می‌دانند و می‌گویند که اداره امنیت ملی به‌خاطر سرپوش گذاشتن به زخم‌های به جا مانده از لت و کوب آقای دادشانی وی را در بند نگهداشته است.

رفیع نادری رییس انجمن وکلای مدافع در ولایت هرات ادامه بازداشت سیدعبدالواحد دادشانی را خلاف قانون عنوان می‌کند و می‌گوید هر زمانیکه جانب مقابل از قضیه شکایت رسمی داشته باشد نهادهای امنیتی مکلف به پیگری و بازداشت عامل آن هستند.

او گفت زمانیکه حق‌العبد عفو گردد دیگر کسی حق بازداشت و نگهداری شخص را ندارد.

با این حال شماری از آگاه امور به این باور هستند که احتمال دارد به دلیل سیاسی بودن قضیه تا اکنون آقای دادشانی به زندان باشد.

عبدالوهاب صدیقی استاد دانشگاه هرات می‌گوید پس از وقوع رویداد خبرهای از لت و کوب آقای دادشانی از سوی جمعه‌خان همدرد از افراد با نفوذ آقای حکمت‌یار به نشر رسید.

او می‌گوید احتمال دارد که اداره امنیت ملی به‌خاطر سرپوش گذاشته به آثار لت و کوب بر بدن آقای دادشانی، وی را تا هنوز در بند نگهداشته است.

آقای صدیقی تاکید کرد که آزادی بیان در قانون افغانستان صراحت دارد و نگهداری آقای دادشانی زیرپا گذاشتن آزادی بیان است.

باآنکه تماس‌مان با مقام‌های محلی برقرار شد، اما آنان از هر گونه صحبت در این مورد خود داری کردند.

روز جمعه هنگامیکه گلبدین حکمت‌یار خطبه نماز را در مسجدجامع بزرگ هرات می‌خواند سیدعبدالواحد دادشانی لنگه کفش خود را به سمت وی پرتاب کرد.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top