آگاهان سیاسی: گفتگوهای امنیتی در هرات یک محفل مقاله‌خوانی است

شش‌سال پی‌هم یک برنامه‌ای زیر نام (گفتگوهای امنیتی) همه ساله در هرات از سوی یک نهاد برگزار می‌گردد و حالا شماری از شهروندان هرات و آگاهان سیاسی به این باور هستند که این برنامه فقط یک پروژه بوده و تااکنون هیچ سودی برای امنیت کشور نداشته است.

شماری از شهروندان هرات به این باور هستند که این کنفرانس فقط خاک پاشیدن به چشم مردم می‌باشد و نه تنها که مفاد آن تا اکنون لمس نشده، بل همه ساله به شماری از کسبه‌کاران نیز ضرر وارد می‌گردد.

مجتبی غلامی یک تن از شهروندان هرات می‌گوید در حالی این گفتگو ها برگزار می‌گردد که هر روز جنگ در افغانستان شدیدتر می‌شود و اگر این برنامه‌ها موثر می‌بود باید تا اکنون نتیجه‌ای آن مشخص می‌شد.

عبدالصمد بارکزایی یک‌تن از دانشجویان در هرات نیز به این باور است که این برنامه تنها نام آن گفتگو امنیتی است و افراد که در این برنامه‌ها دعوت می‌شوند، افراد تاثیر گذار روی امنیت کشور نیستند.

در همین‌حال عبدالقادر کامل آگاه امور سیاسی به این باور است که این برنامه در پنج سال گذشته نتوانست است چالش‌ها را به فرصت‌ها تبدیل کند و تنها چندین دیپلومات بازنشسته و یا سبک‌‍دوش از وظیفه، در این برنامه مقاله می‌خوانند.

آقای کامل می‌گوید بیشتر مهمانان در این برنامه از کشورهای منطقه هستند در حالیکه هر روز ما شاهد شعله‌ور شدن آتش‌جنگ از سوی شماری از کشور های منطقه هستیم و اگر این برنامه موثر می‌بود تا اکنون باید نتیجه‌ای آن به مردم ارایه می‌شد.

وی گفت دو سال پیش سفیر چین در این کنفرانس وعده داده بود تا بر علاوه‌ای برنامه‌های موثر در هرات کنسولگری خویش را برای سهولت تاجران به این ولایت ایجاد کند، اما فقط حرف‌هایش روی کاغذ باقی ماند.

از سوی هم احمدجاوید زیارتجاهی خبرنگار در هرات می‌پذیرد که تا اکنون این برنامه نتیجه‌ای قابل لمس نداشته اما می‌گوید برگزاری این چنین برنامه‌ها فقط مطرح کردن چالش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت روی چالش‌های امنیتی است.

آقای زیارتجاهی می‌گوید ما نباید انتظار تغییر بنیادی در ارتباط به چالش‌های امنیتی از این برنامه‌ها داشته باشیم بل باید دیدگاه‌ها را جمع‌آوری کرده و روی دولت‌مردان فشار بیاوریم.

در حالی این گفته‌ها بیان می‌گردد که بارها مسوولان برگزار کننده پذیرفته اند که این برنامه در کوتاه مدت نمی‌تواند موثر باشد.

گزارش: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top