ابریشم‌بافی در هرات، زیر تهدید نابودی

ابریشم بافان در ولایت هرات از نفس‌های آخر این صنعت قدیمی سخن گفته و می‌گویند از مجموع بیشتر از چهارصد دستگاه تولید پارچه‌های ابریشمی در ولایت هرات تنها چند دستگاه محدود باقی مانده است.

آصف وثیقی از ابریشم بافان در ولایت هرات می‌گوید در گذشته ۴۵۰ دستگاه تولید پارچه‌های ابریشمی بود در حالیکه اکنون تنها در ولایت هرات ۵ دستگاه تولید باقی مانده که اگر این روند هم‌چنان ادامه پیدا کند، بزودی دروازه‌های این کارخانه های تولیدی بسته خواهد شد.

وثیقی دلیل رکود این صنعت را، ورود کالاهای مشابه به قیمت ارزان‌تر از کشورهای خارجی عنوان می‌کند و افزود که پارچه‌های ابریشمی تولیدی آنان به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت نخ ابریشم، به ارزش بیشتر از صد افغانی به بازار عرضه می‌گردد، در حالیکه پارچه‌های وارداتی زیر ۵۰ افغانی در بازار به فروش می‌رسد.

از سوی هم مرتضی یکی از فروشنده‌گان پارچه‌های ابریشمی در بازار هرات به خبرگزاری کهندژ می‌گوید بیشتر مشتریان‌اش پارچه‌های وارداتی را به دلیل قیمت پایین آن می‌پسندند.

در همین حال مقام‌های محلی در هرات می‌گویند تلاش آنان بخاطر حفظ ارزش‌های قدیمی افغانستان جریان دارد.

نعیم‌الحق حقانی رییس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت تمام تلاش آنان بخاطر تقویت صنایع قدیمی کشور بخصوص صنعت ابریشم بافی جریان دارد.

ابریشم یک نخ طبیعی است که از پیله کرم ابریشم گرفته می‌شود و عمده‌ترین ماده تشکیل دهنده آن پروتئین است، ابریشم بافان از نخ ابریشم، پارچه‌های ابریشمی می‌بافند که یکی از بهترین و نرم‌ترین پارچه‌های دنیا به شمار می‌رود.

 

کانال تلگرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top