ادعای اختلاس ده ها لک افغانی در ساخت تعمیر دو مکتب در شهرک جبرئیل هرات

فعالان مدنی میگویند که در ساخت تعمیر دو مکتب لیسه ی دخترانه ی جبرییل و داش خانه ی هرات، ده ها لک افغانی اختلاس شده است. آنان پافشاری میکنند که با پولهایی که برای ساخت این مکاتب به مصرف رسیده است، میشد سه مکتب دیگر ساخت. مسوولان در اداره معارف هرات هم میپذیرند که پولهای زیادی در ساخت این مکاتب حیف و میل شده است، ولی میگویند که قرارداد این پروژه ها در مرکز انجام شده و آنان دخلی در کار این ساختمانها نداشتند.

هزینه‌ی پنج صنف درسی ا‌ست که در لیسه‌ی دخترانه‌ی جبرییل ساخته شده، آن‌گونه که گفته می‌شود، 29 لک افغانی بوده است. صنف‌ها سقف‌شان آهن‌پوش است و با دیگر ساخت و سازهایی که در هرات مرسوم است، کاملآ فرق دارد.Picture2

این گونه ی ساخت این مکتب، واکنش فعالین مدنی و شورای مردمی جبرئیل را در پی داشته است.

یک نهاد مدنی برآورد کرده است، که ساخت این تعمیر، در نهایت ده لک افغانی مصرف دارد و بیش‌تر پول ها حیف و میل شده است.

عصمت‌الله مظفری فعال مدنی هرات میگوید: برآوردهای این نهاد مدنی از مکتب داش‌خانه که در ساخت هشت صنف درسی‌اش صد لک افغانی هزینه شده، نشان می‌دهد که در آن‌جا هم بیشتر از بیست لک افغانی خرچ نداشته است، یعنی هشتاد لک افغانی دیگر، معلوم نیست کجا شده است.

عبدالرزاق احمدی رییس این اداره این مشکلات را پذیرفته میگوید: قرداد ساختمان‌ این مکتب‌ها در کابل انجام شده و آنان تنها در بخش تطبیق نقشه نظارت داشتند و صلاحیت دیگری نداشتند.

رئیس معارف هرا نیز تائید میکند که با پول این قراردادها می‌شود چندین مکتب ساخت.

در کنار این، گفته میشود که والی هرات نیز بخش نظارتی‌ ای ترتیب داده که متشکل از اداره‌های گوناگون هرات ا‌ست.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: این بخش پروژه‌ها را با ریزبینی بررسی می‌کند و گزارش آنرا به اداره محلی خواهند داد، تا مورد پیگیری قرار گیرد.

همواره چگونگی پروژه‌های ساخت و ساز که از سوی دولت انجام می‌شود، با خرده‌گیری پیش می‌رود.

روند ساخت و ساز مکتب‌ها در این ولایت هم به همین گونه بوده و به گفته‌ی رییس معارف هرات، ساخت ساختمان مدرسه‌ی دینی‌ای در روستای امام شش نور هم با هزینه ی بیش از آن چیزی که نیاز است، بنا گردیده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top