از ایجاد آرایشگاه تا نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در هرات

ضرب المثل معروفِ است که می گویند وقت طلاست، اما در افغانستان بیشتر افراد از اوقاتَ بیکاری خود استفاده موثرِ نمی کنند و حکومت هم در سال های پیسین هیچ برنامه ای مفیدِ برای جلوگیری از فرصت های طلایی روی دست نداشته است.

اما در سال پسین محدود جوانان برای نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و استفاده از فرصت های موجود، کارهای خورد و بزرگِ نیز انجام داده اند.

حامد سادات دانشجوی دانشگاه هرات در کنار فعالیت های آرایشگاه خویش کتابخانه کوچکِ نیز ایجاد کرده و هدف اصلی این کار خود را تقویت فرهنگ مطالعه در میان جوانان عنوان می کند.

سادات می گوید از بیکاری جوانان رنج می برد و زمانیکه یک جوان را بدون مطالعه می بیند سخت متاثر می شود و این انگیزه سبب گردید تا اولین قدم ها را برای جامعه و جوانان خود بردارد.

وی افزود این ابتکارش با استقبال بسیار خوب جوانان روبرو شده و ادامه داد که در این کتابخانه کوچک، کتاب های متفاوتِ با ذوق و علاقه مشتریانش گذاشته شده است و حتی برای کودکان نیز کتاب های قصه موجود می باشد.

در همین حال برخی مشتریان که به این آرایشگاه مراجعه کرده اند از فضای موجود ابراز خرسندی می کنند.

این افراد می گویند زمانیکه در دیگر آرایشگاه ها برای اصلاح موی خویش مراجعه می کردند زمان انتظار برای آنان سخت می گذشت و حال آنکه با استفاده از کتاب هم زمان سریع سپری می شود و هم بر اندوخته های آنان افزوده می گردد.

از سوی هم مسوولان فرهنگی در ولایت هرات می گویند در سال های اخیر رجوع جوانان به کتاب و کتاب خوانی افزایش یافته است.

آریا روفیان رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت می گوید در سال جدید تلاش دارد تا برنامه های مدونِ را برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی در میان جوانان برگزار کند.

با آنکه دولت از برنامه های موثرش سخن می زند اما هرزگاهی فرهنگیان در کشور از بی توجه دولت در امورات فرهنگی و فرهنگیان سخت انتقاد کرده اند.

گزارش: سیدنذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top