از بین بُردن بیش از هفتاد هزار مرغ در پی شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در هرات

با آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا میان طیور در کشور افزایش یافته است.

این بیماری طی هفته‌ای گذشته در ولایت هرات شیوع پیدا کرده و ده‌ها میلیون افغانی به بازرگانان و فارم‌داران پرورش مرغ‌های گوشتی و تخمی وارد کرده است.

آنفلوآنزای پرنده‌گان از بیماری طیور است که می‌تواند به انسان منتقل شود.

هرات در هفته‌ای که گذشت با خبر شیوع آنفلوآنزای پرنده‌گان همراه بود، مرضی که میلیون‌ها افغانی برای شماری از فارم‌داران پرورش مرغ وارده کرده است و تعداد زیادی دیگری را تهدید می‌کند.

حبیب رسولی از فارم‌داران مرغ‌های گوشتی و تخمی، عوامل شیوع این بیماری را عدم توجه وارد کننده‌گان مرغ و ساخت و ساز غیر استندرد فارم‌های پرورش مرغ بیان می‌کند.

او نگران آن هست که اگر این مرض توسط تیم‌های صحت حیوانی مهار نشود، ممکن خسارات هنگفت مالی را بر فارم‌داران وارد نماید.

در همین‌حال سه فارمی که طی روز های گذشته با بیماری انفلوآنزا مصاب شده بود، از سوی اداره زراعت و مال‌داری هرات تحت قرنطینه قرار گرفت و بیش از 70 هزار مرغ آن از بین برده شد.

عبدالکریم ناصری کارگر یکی از فارم‌های مصاب به آنفلوآنزای مرغی می‌گوید که اداره زراعت هرات پس از بررسی‌ها از فارم‌شان، نزدیک به هفتاد هزار مرغ در فارم آنان از بین برد.

از سوی‌هم مسوولان اداره زراعت و مال‌داری هرات، نیز تائید می‌کنند که عدم توجه وارد کننده‌گان مرغ و رعایت استندرد سازی فارم‌های مرغ‌داری باعث انتشار شیوع این بیماری گردیده است.

بشیراحمد احمدی سرپرست اداره زراعت هرات می‌گوید بیش از سه صد فارم مرغ‌داری در هرات وجود دارد، که تا اکنون فقط سه فارم مصاب به بیماری آنفلوآنزا گردیده است.

در این میان یکی از نگرانی‌هایی که در زمان شیوع بیماری آنفلوآنزای مربوط به طیور در میان مردم ایجاد می‌شود، وجود سلامت در گوشت و تخم مرغ است، نگرانی که مسوولان در حال حاضر آن را خطرناک نمی‌دانند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top