از رویارویی با چالش‌های جدی تا ایجاد یک مرکز تکنالوژی برای زنان در هرات

شمارِ از بانوان فارغ‌التحصیل از رشته‌ای کامپیوتر ساینس دانشگاه هرات اقدام به ساخت یک مرکز معلوماتی تکنالوژی زیر نام بی‌بی‌سرای برای بانوان کردند.

آنان هدف‌شان را برطرف کردن چالش‌های زنان و ایجاد رفاهیت برای بانوان به‌ویژه دانش‌جویان عنوان می‌کنند.

در این مرکز، آموزش اینترنیت، سی‌وی نویسی و بازی شطرنج به طور رایگان تدریس می‌گردد.

سیمه روان مدیر بی‌بی‌سرای و فارغ رشته‌ای کامپیوتر ساینس دانشگاه هرات می‌گوید در زمان‌که آنان دانش‌جویی بودند با چالش‌های جدی مواجه شدند و آن مشکلات سبب شد تا آنان را به ایجاد این‎چنین مرکزِ رهنمایی کند.

بانو روان می‌گوید در ایجاد این مرکز به دلیل اینکه از بودجه شخصی پنج دانش‌جو تازه فارغ شده بود، مشکلات زیادِ دیده اند اما این مشکلات نتوانست پلان‌شان را خنثی سازد.

مرکز بی‌بی‌سرای

مُرسل یک‌تن دیگر از ایجاد کننده‌گان این مرکز می‌گوید زمانیکه این گروه پنج نفری از دانشگاه فارغ شدند، فکر ایجاد این‌چنین مرکزِ به سر آنان آمد.

او گفت این مرکز توانسته تا چالش‌های زیادِ از زنان به‌ویژه دختران دانش‎جو را حل سازد.

یک‌تن دیگر از برگزار کننده‌گان این مرکز می‌گوید خانه‌ای تکنالوژی آنان زمینه آموزش رایگان اینترنیت، شطرنج و سی‌وی نویسی را برای بانوان فراهم ساخته است.

وی افزود اکنون شمار زیادِ از دانش‎جویان روزانه به‌خاطر تکمیل پروژه‎های صنفی‌شان به این مرکز مراجعه می‎کنند.

پروانه از دانشجویانِ است که به این مرکز آمده و می‌گوید که سهولت‌های ایجاد شده در این مرکز سبب گردیده تا آنان در درس‌های دانشگاه پیش‎رفت نمایند.

او گفت این مرکز امن‎ترین مکانِ است که تا اکنون با آن مواجه شدم و دلیل آن‌هم مدیریت خانم‌ها است.

در گذشته هرات به دلیل داشتن جامعه سنتی کمتر زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند اما در این اواخر فعالیت‎های زنان در عرصه‎های مختلف افزایش یافته است از جمله ایجاد رستوان و کافه با مدیریت زنان و غیره موارد دیگر.

کانال تلگرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top