از سفر به ترکمنستان تا اشتراک در جشن فرهنگ و جاده‌ای تاریخی ابریشم

گسترش مناسبات اقتصادی و ترانزیتی میان افغانستان و ترکمنستان میزان روابط میان شهروندان دو کشور را بیشتر ساخته است.

سفیر افغانستان درترکمنستان با بیان این مطلب می‌گوید، هم اکنون بیشتر از دوهزار تن ازمردم افغانستان در ترکمنستان زندگی می‌کنند و شمار زیادی از مردم این کشور نیز علاقمند دیدن از افغانستان هستند.

درهمین حال دولت ترکمنستان، به‌منظور گرامیداشت از جاده تاریخی ابریشم، مراسم‌های ویژه‌ای را با حضور شماری از گردشگران و خبرنگاران چندین کشور، درشهرهای مختلف ترکمنستان راه‌اندازی کرده است.

گوشه‌ای از مراسم هفته‌ای فرهنگ

مردم ترکمنستان، هفته آخیر ماه جون را که به‌نام هفته فرهنگ در آن کشور نام‌گذاری کرده اند، با اجرای برنامه‌های فرهنگی جشن می‌گیرند.

دراین هفته از تمام ارزش‌های فرهنگی وتاریخی آن کشور قدر می‌شود و رسوم وعنعنات محلی وبومی مردم آن کشور نیز درهمایش‌های گوناگون هنری شامل موسیقی، رقص، تیاتر و جشن‌های خیابانی به مرحله اجرا گذاشته شود.

خبرنگار کهندژ که به کشور ترکمنستان سفر کرده و در این جشن شرکت کرده بود، می‌گوید در این برنامه که شمارزیادی از توریستان وخبرنگاران کشورهای مختلف حضور داشتند در مراسم‌های جشن هفته فرهنگ در شهر های مرو یا ماری، لباب  وعشق‌آباد در کشور ترکمنستان اشتراک نمودند.

نادی اون  مسول بخش میراث‌های فرهنگی لباب می‌گوید، مراسم گرامیداشت از هفته فرهنگ همه ساله در کشور ترکمنستان برگزار می‌شود اما امسال به‌گونه‌ای باشکوه‌تر این جشن‌ها برگزار شده است.

وی تاکید دارد که مردم ترکمنستان از فرهنگ و تمدن‌شان قدر می‌کنند وسعی دارند با اجرای برنامه‌های مختلف هنری وفرهنگی ارزش‌های تاریخی کشورشان را حفظ نمایند و برای نسل آینده نیز انتقال دهند.

از سوی دیگر سارا سیم  گردشگر پاکستانی می‌گوید فرهنگ مردم ترکمنستان شباهت‌های زیادی با فرهنگ‎های مردمان پاکستان، افغانستان وکشورهای منطقه دارد.

گوشه‌ای از مراسم هفته‌ای فرهنگ

رییس جمهور ترکمنستان سال 2018 را به‌نام ترکمنستان قلب جاده ابریشم نام‎گذاری کرده است.

امسال بیشتر مراسم‌های فرهنگی در ترکمنستان در حاشیه جاده ابریشم در شهر مرو و بخش‌های ترکمنستان گرفته شده است.

جاده ابرایشم از راه‌های طلائی ترانزیتی بوده که کاروان‌های تجارتی با عبور از بلخ وبخارا، مرو، هرات و نیشاپور آسیا را به اروپا وصل میکردند.

مردم ترکمنستان براین باورند که راه ابرایشم، برعلاوه مسیرتجارت،  جاده‌ای وصل مردمان کشور های منطقه وانتقال فرهنگ‌ها در طول تاریخ بوده است.

شراف نیاز باستان‌شناس  ترکمنستانی در مصاحبه یاد اور شده است که راه ابریشم نه به عنوان مسیر تاریخی ترانزیت وتجارت در سطح منطقه بوده است بلکه یک جاده وصل و پیوند ملت‌ها وعالمان دینی وبازرگانان کشورهای مختلف آسیایی میانه، چین واروپا بوده است.

کانال تل‌گرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top