از فساد گسترده در گمرک هرات تا کاهش عواید

گمرک هرات ازجمله گمرکات مهم کشور به شمار می رود، که گفته می شود ماهانه ده ها میلیون افغانی عواید به دست آمده از آن به خزانه دولت واریز می گردد، اما موجودیت فساد در این گمرک باعث شده تا عواید آن کاهش یابد.

چند ماهِ می شود که گمرک مرکزی هرات، به هدف جلوگیری از فساد به گمرک بندری اسلام قلعه این ولایت منتقل شده است.

عبدالصمد استانکزی رییس گمرک ولایت هرات می گوید مداخله زورمندان و برخی ادارات دولتی باعث شده، تا عواید این گمرک به شدت کاهش یابد.

استانکزی افزود تهدید کارمندان گمرک در مسیر شاهراه و دیگر موارد سبب شده تا زورمندان در کار این اداره دخالت داشته باشند.

با این حال عدم فعالیت دستگاه ‌های اسکن درگمرک اسلام ‌قلعه، زمینه ‌ساز فساد شده و حلقه‌ های مافیایی تلاش دارند و سال هاست که مسوولان گمرک هرات می گویند در آینده‌ نزدیک کار ترمیم آن ‌ها آغاز می‌ شود.

تقلب در اسناد کالای گمرکی و محصول نمودن اجناس بدیل از جمله دیگر مواردی است، که از سوی مسوولان گمرک هرات موجودیت فساد خوانده میشود.

رییس گمرک هرات در ادامه افزود برخی اجناس با نام خود جنس محصول نمی گردد و این مورد از جمله فساد گسترده در این اداره است.

از سوی عبدالقیوم رحیمی والی هرات نیز موجودیت فساد در گمرک این ولایت را تائید می کند و می گوید به صورت جدی در حال مبارزه با این پدیده هستند.

گمرک اسلام قلعه ولایت هرات

گمرک اسلام قلعه ولایت هرات

والی هرات گفت در حال حاضر هئیت نظارت کننده به بندر اسلام قلعه رفته و موضوع را به گونه جدی پیگیری می نمایند.

پیشتر جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز گفته بود که در جریان یک سال گذشته چهل تن از کارمندان، بارچالانان و ماموران ریاست گمرک هرات به اتهام فساد بازداشت شدند.

فرهاد می گوید این افراد به خاطر طی مراحل 87 عراده موتر تیلر که خلاف جنس تشریح و محصول شده بود عمل کرده بودند.

سخنگوی والی هرات گفت متهمان شامل مدیر دروازه خروجی، ماموران بررسی، ماموران تشریح، ماموران ترازو و 22 تن از کمیشن کاران و بارچالانان ریاست گمرک این ولایت بوده اند.

اما محمد یونس قاضی زاده رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری های ولایت هرات می گوید موجودیت افراد فاسد در اداره گمرک باعث شده تا کار آنها با مشکلات جدی روبرو گردد.

قاضی زاده می گوید این فساد باعث شده تا سرمایه گذاران کالاهای خویش را از دیگر بنادر وارد سازند و این امر سبب شده تا واردات کالای تجارتی از بندر اسلام قلعه کاهش یابد و به ترتیب عواید آن نیز کاهش یافته است.

با آنکه گفته می شود وزارت مالیه بارها یک سلسله تعدیلات را در قانون گمرکات وضع کرده است، اما به باور کارشناسان عدم عملى شدن این قانون، زمینۀ فساد اداری و دستبردهای گسترده را درجمع آوری عواید گمرکات، به حکومت وارد کرده است و اين امر سبب شده که سالانه میلیون ها افغانی عواید دولت از دست برود.

گزارش: نذیر ایوبی

ایدیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top