از واکنش‌های تُند در سفر رییس جمهوری به هرات تا تحریم نشست خبری از سوی خبرنگاران

سفررئیس جمهور غنی به ولایت هرات، با واکنش‌های و انتقاد شماری از باشنده‌گان این ولایت روبرو شده است.

شماری از فعالان مدنی و نماینده‌گان مردم در شورای ولایتی هرات، این سفر رئیس جمهور را تشریفاتی و نمایشی خوانده می‌گویند درحالیکه ولایت هرات با مشکلات جدی امنیتی، اجتماعی و اقتصادی روبرو است، اما هیچ توجهی از سوی رئیس جمهور به این وضعیت نشده است.

از سوی هم رسانه‌های محلی و خبرنگاران هرات، امروز کنفرانس خبری معاون سخن‌گوی رئیس جمهور را تحریم کرده و برای پوشش آن شرکت نکرده‌اند.

این نهمین سفررئیس جمهور طی دو دوره‌ی زعامت‌اش به ولایت هرات است.

هرچند سفرهای رئیس جمهور با تدابیر خاص امنیتی و و قیوداتی همراه است، اما باشنده‌گان هرات از قیودات وضع شده نگرانی می‌کنند.

شماری از باشنده‌گان هرات و اعضای شورای ولایتی هرات، می‌گویند طی ۹ دوره سفر رئیس جمهور به هرات، تمام وعده‌هایش نمادین بوده و تمامی پروژه‌های که افتتاح وتهداب‌گذاری شده، نمایشی بوده است.

چالش امنیتی، اجتماعی و اقتصادی از جمله دیگر نگرانی‌های است، که از سوی مردم مطرح می‌گردد.

تنها مردم از سفرهای رئیس جمهور انتقاد نمی‌کنند، خبرنگاران رسانه‌های آزاد نیز به دلیل اینکه رئیس جمهور غنی تلاش دارد تا دور از دید رسانه‌ها، دو روز را در هرات بماند، امروز در یک تصمیم جمعی کنفرانس خبری معاون سخن‌گوی رئیس جمهور را که قرار بود، ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر برگزار گردد، تحریم کردند.

به باور این خبرنگاران؛ توقع می‌رفت که رئیس جمهور غنی شخصا کنفرانس خبری را دایر و به سوالات انان پاسخ می‌داد، اما ظاهرا تیم اقای غنی به دلیل بی برنامه‌گی و نداشتن هدف مشخصی برای سفر او به هرات، تلاش کردند تا رئیس جمهور را از دید رسانه‌ها دور نگهدارند.

جامعه رسانه‌ی ولایت هرات گفته‌اند تا زمانیکه شخص رییس جمهور در کنفرانس خبری حاضر نشود، به هیچ عنوان در کنفرانس‌های خبری حتی معاون اول رییس جمهور شرکت نخواهند کرد.

 

برای دریافت اخبار دقیق، به کانال تلگرام کهندژ بپیوندید!

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top