استقبال شهروندان هرات از آغاز آبگیری بند سلما

شماری ازمردم هرات بااستقبال از آغاز آبگیری پروژه بزرگ بند سلما امروز در مرکز شهر هرات رقص وپای کوبی کردند.مردم هرات تکمیل کار این پروژه را تحول مثبت در زندگی شهروندان کشور بویژه هرات میداند واز دولت خواستار تامین امنیت وتکمیل ادامه کار بخش های تخنیکی این بند هستند.درهمین حال والی هرات میگوید، روند آبگیری پروژه سلما از روز گذشته آغاز یافته وتا 12 ماه آینده طول خواهد کشید.

کارساخت بند سلما دوازده سال قبل در ولسوالی چشت شریف آغاز شد و اکنون بعد از تکمیل کارساختمانی احداث بند، کارآبگیری آن آغاز شده است.4

با آغاز روند آبگیری این بند بزرگ در هرات شماری از شهروندان این ولایت عصر روز گذشته به خیابانها ریخته وبا رقص وشادمانی از این روند استقبال کردند.

مردم هرات آغاز آبگیری این پروژه را خبرمسرت بخش میدانند وبراین باروند که با تکمیل کار پروژه بند سلما زندگی مردم در این ولایت متحول خواهد شد.

عبدالستار الکوزی برگزار کننده این مراسم میگوید: مردم هرات پس از سالهای انتظار اکنون از شروع روند آبگیری شادمان اند و از دولت توقع دارند تا برای دیگر پروژه های عمرانی، از خود جدیت بیشتری نشان دهد.

والی هرات وسرکنسل کشور هندوستان مقیم هرات نیز دراین مراسم شادمانی درجمع مردم اشتراک کردند.

محمد آصف رحیمی والی هرات میگوید: حوالی ساعت دوازده ظهرروز یکشنبه  دروازه های بند سلما پائین کشیده شد و رسما کار ابگیری آن آغاز شد.

بگفته والی هرات آبگیری بند سلما نه تا دوازده ماه طول خواهد کشید.

این در حالیست که آبگیری مخزن بند سلما، یک مرحله مهم را جهت آبگیری و بسته نمودن دروازه تونل انحرافی برای ذخیره نمودن آب سپری نموده است.

مخزن آب بند سلما  20 کیلومتر طول و3,7  کیلومتر عرض دارد و گنجایش ذخیره 640 میلیون متر مکعب آب را داراست .

بند سلما با هزینه ای سیصد ملیون دالر امریکایی به کمک کشورهندوستان  بعنوان یک پروژه آبی که برق نیز از آن تولید میشود، بالای  دریای هریرود در ولسوالی چشت شریف ساخته شده است.

 این بند ظرفیت  تولید 42 میگاوات برق و امکانات آبیاری هشتاد هزارهکتار زمین را دارا میباشد.

بند سلما شامل ساخت دیوار با ارتفای  107,5 متر و 550 متر طول میباشد.  در حالیکه پایه های انتقال  برق ازهرات تا به چشت شریف تمدید شده است، اما این پروژه در اواسط سال 2016 میلادی به بهره برداری میرسد.

مقامات محلی هرات میگویند: روند کارشبکه سازی برق وچگونگی کانال سازی آبیاری زمین های زراعتی اطراف بند سلما جریان دارد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top