اشعه ایکس، مرگ پنهانی

مسوولان اداره انرژی اتمی در ولایت هرات از استندرد نبودن آزمایشگاه‌های خصوصی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند از مجموع 49 مرکز درمانی، تنها 11 مرکز به شکل استندرد آزمایشگاه دارند.

آنان می‌گویند خطر شعاع ایکس از دستگاه‌های اکسری و سی‌اسکن خطرناک است و افراد را به بیماری‌های گوناگون و حتی سرطان مبتلا می‌سازد.

مهناز ابراهیم‌زاده آمر اداره انرژی اتمی در حوزه‌غرب کشور با بیان این مطلب افزود که از مجموع 49 مرکز درمانی که آنان طی ماه‌های گذشته بررسی کرده اند، تنها یازده مرکز درمانی تلاش کرده است تا استندرد سازی کنند.

او گفت برخی آزمایشگاه‌ها در این قسمت بی‌توجه هستند که شعاع ایکس به بیرون از محوطه‌ای آزمایشگاه سراید می‌کند و سبب مبتلا ساختن شهروندان به بیماری‌های گوناگون می‌شود.

خانم ابراهیم‌زاده افزود که اداره صحت عامه باید در این قسمت توجه داشته باشد تا بیماران به مریضی‌های گوناگون از جمله سرطان مبتلا نشوند.

دفتر انرژی اتمی در سال 1393 در حوزه‌غرب ایجاده گردید و این اداره در بخش‌های چون زراعت، مراکز درمانی، صعنت و معادن فعالیت دارد.

از سوی‌هم عبدالحکیم تمنا رییس اداره صحت عامه هرات می‌گوید تا کنون شکایت از آدرس آزمایشگاه به این اداره نرسیده است و اگر موضوعی به این اداره به ثبت برسد جدی پی‌گیری خواهند کرد.

وی افزود باید آزمایشگاه از 2 لایحه سرب بخاطر انتقال ندادن شعاع ایکس به بیرون استفاد گردد و در صورت استفاد نکردن مراکز درمانی، جدی پیگیری خواهند کرد.

در حالی این سخنان بیان می‌گردد که پیش از این نیز شکایت‌های در مورد مراکز درمانی خصوصی به اداره صحت عامه رسیده بود اما آنان از کمبود کارمند در این اداره سخن گفته اند.

گزارش: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top