اطمینان مسوولان امارت اسلامی از آغاز دوباره گمرکات ولایت هرات

مسوولان امارت اسلامی در گمرک ولایت هرات از تلاش‌ها بخاطر عادی شدن روند صادرات و واردات در این ولایت خبر می‌دهند.

مولوی مهاجر معاون کمیته اقتصادی گمرکات در زون غرب و رییس گمرک ولایت هرات که در جمع تاجران صحبت می‌کرد، گفت بزودی روند صادرات و واردات در این ولایت به صورت عادی برخواهند گشت.

او گفت اکنون تلاش آنان بخاطر راه‌اندازی سیستم اسی‌کودا به شدت جریان دارد و افزود که هم‌چنان تلاش خواهند کرد تا قوانین در تمام گمرکات افغانستان به صورت یک‌سان تطبیق گردد.

در همین حال حاجی سعید صدیقی معاون تجارتی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید عادی شدن روند صادرات و واردات می‌تواند در کنار ایجاد سهولت برای بازرگانان، در قسمت کاهش قیمت‌ها و افزایش ارز در بازار افغانستان کمک زیادی کند.

او افزود که تاجران آماده سرمایه‌گذاری در کشور هستند و اگر زمینه سازی صورت گیرد و تاجران تامین امنیت شوند، هیچ سرمایه‌گذار علاقه‌ی بیرون کشیدن سرمایه‌های خود از کشور را ندارد.

ولایت هرات دارای دو گمرک تورغندی و اسلام‌قلعه می‌باشد که بیشتر کالاهای وارداتی از این دریچه‌ها وارد افغانستان می‌شود.

 

کانال تل‌گرام کهندژ

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top