اعتراض باشنده گان هرات بر موجودیت فساد اداری و نا امنی ها در ولایت هرات

شماری از مسئوولان اتحادیه ها، شوراهای مردمی و اصناف مختلف هرات در یک گردهمایی، ناامنی ها و فساد اداری در این ولایت را نگران کننده می خوانند. این افراد مسوولان محلی هرات را به ضعف مدیریت و ناتوانی در مبارزه با فساد اداری و تامین امنیت متهم کرده می گویند: دولت مرکزی در مورد سرنوشت این مسوولان تصمیم جدی بگیرد. از سوی دیگر سخنگوی والی هرات می گوید: مسوولان محلی این ولایت در قسمت مبارزه با فساد اداری و تامین امنیت تلاش های زیادی کرده اند.

شماری از مسوولان اتحادیه ها، شوراهای مردمی، اصناف و بزرگان قوم به منظور اعتراض به عملکرد مسئوولان محلی هرات، گردهم آمدند و از آنچه افزایش ناامنی ها و فساد اداری در هرات می خوانند ابراز نگرانی می کنند.

این افراد مسئوولان محلی هرات به ضعف مدیریت متهم کرده می گویند: این مسوولان هیچ تلاشی برای مبارزه با فساد اداری و تامین امنیت نکرده اند.

به گفته ای آنان، قدرت دولتی هرات در چنگ یک حلقه مافیایی است و با سرنوشت مردم هرات بازی می کنند.

نثار احمد مصدق رئیس اتحادیه داکتران هرات میگوید: ” زورگویی، بی بندوباری، غصب زمین، خودسری ها، ساخت وسازهای خودسر و تصمیم گیری های خودسر همچنان بیداد می کند. یک عده ی وجود دارد که فقط هر کس حق خودرا می گیرد و رشوه می خورد اما به فکر جامعه و مردم نیستند”.

عبدالرحمان مولوی زاده معاون شورای شهر هرات گفت:” تمام تصامیمی که فعلن گرفته می شود پشت دورازه های بسته در بین حلقه ای که در مقام ولایت است و در میان این حلقه چهار تا پنج نفر جمع شده اند در مورد سرنوشت مردم هرات تصمیم می گیرند”.

این افراد می گویند: حلقاتی خاصی در راس قدرت دولتی در هرات قرار گرفته و بدون مشوره بزرگان این ولایت، برای تامین منافع شخصی شان در مورد سرنوشت مردم این ولایت تصمیم می گیرند.

احمد سعید عظیمیان معاون اتاق تجارت هرات و تورمحمد ظریفی یک تن از بزرگان قومی می گویند: اگر دولت مرکزی در مورد سرنوشت مسئوولان بی کفایت این ولایت و برطرف ساختن چالش های موجود اقدام نکند، دست به اعتصاب و اعتراض های گسترده خواهند زد.

اعظیمیان گفت: ” به مرکز کشور یک نامه سرگشاده ای ارسال خواهیم کرد برای پیگیری این مسایل. و ده روز پیش وقت نخواهیم داد و پس از ده روز دست خواهیم زد به اعتصاب ها و اعتراض های که از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد”.

تورمحمد ظریفی یکتن از بزرگان قومی درهرات میگوید: ” دو تیمی که سر کار هستند تمام امتیازات سیاسی و اقتصادی از این دو تیم است و مردم هیچ حقوق ندارند در حکومت و مردم نمی توانند از حقوق خود دفاع بکنند، آیا به غیر از افراد این دو تیم دیگر کسی در افغانستان وجود ندارند”.

از سوی دیگر مسئوولان محلی در هرات می گویند: مقام های محلی این ولایت در قسمت مبارزه با فساد اداری و تامین امنیت تلاش های زیادی کرده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات تاکید می کند، که در همه امور با بزرگان این ولایت مشوره می شود و هیچ حلقه مافیایی در راس قدرت وجود ندارد.

فرهاد گفت: ” وضعیت کلی که در ولایت هرات است در حال حاضر غیر قابل مقایسه است با اکثر ولایت های افغانستان، امنیت و ثباتی که در ولایت هرات وجود دارد زبان زد عام و خاص است. خط سرخ اداره محلی هرات مبارزه با فساد اداری است”.

این گردهمایی در حالی برگزار شده است که در گذشته نیز به دلیل آنچه افزایش ناامنی ها و نا بسامانی ها در ولایت هرات خوانده می شود، چنین برنامه های راه اندازی می شد.

این گردهمایی ها بارها باعث اعتراض های گسترده، اعتصاب کاری و سرانجام تغییرات در سطوح اداره های امنیتی و ملکی هرات شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top