اعتراض باشنده گان هرات در پیوند به افزایش رویداد های ترافیکی از سوی دریوران شرکت های ترانسپورتی درهرات

شماری از عالمان دین، فعالان مدنی و استادان پوهنتون هرات در یک گردهمایی خواهان بررسی رویدادهای اخیر ترافیکی در مسیر شاهراه هرات – قندهار و جلوگیری از فعالیت شرکت مسافربری احمدشاه ابدالی شدند. آنان دولت را در پیگیری این رویدادهای ترافیکی به بی پروایی متهم می کنند و از مردم می خواهند که با موترهای این شرکت مسافرت نکنند. از سوی دیگر مسئوولان محلی در هرات می گویند، که این رویدادهای ترافیکی به طور جدی بررسی می کنند.

سرانجام کاسه صبر مردم لبریز شد و شماری از عالمان دین، فعالان مدنی، اعضای شورای ولایتی و استادان پوهنتون در هرات در اداره ترانسپورت زمینی ولایت هرات گردهم آمده و خواهان بررسی جدی رویدادهای اخیر ترافیکی در مسیر شاهراه هرات – قندهار هستند.

این افراد رویدادهای مرگبار ترافیکی در مسیر این شاهراه را تکان دهنده می خوانند و از دولت می خواهند که جلو فعالیت شرکت مسافربری احمدشاه ابدالی را بگیرد.

در همین حال برخی اعضای شورای ولایتی هرات نیز خواهان تحریم کردن شرکت مسافربری احمد شاه ابدالی از سوی شهروندان هستند.

سید اعظیم کبرزانی نماینده مردم در شورای ولایتی هرات، همچنان دولت را در بررسی چگونگی فعالیت این شرکت به کم کاری متهم می کنند.

او از جوانان می خواهند که برای جلوگیری مسافرت مردم با این شرکت مسافربری کمپاین کنند.

از سوی دیگر مسئوولان اداره تنظیم ترانسپورت زمینی هرات تاکید می کنند که با این شرکت مسافربری جدی برخورد می کنند.

به گفته ای حشمت الله سروری سخنگوی این اداره، قرار است که پس از بررسی های اداره تنظیم ترانسپورت زمینی، شماری از شرکت های مسافربری به شمول شرکت احمد شاه ابدالی مسدود و یا جریمه شوند.

موترهای مربوط به شرکت مسافربری احمد شاه ابدالی همواره حادثه آفریده است.

در جریان یک هفته اخیر براثر دو حادثه ترافیکی که از سوی موترهای این شرکت در مسیر شاهراه هرات – قندهار صورت گرفته، پنج تن کشته شدند و بیش از ۴۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

دو ماه پیش نیز در نتیجه برخورد یک موتر ۳۰۳ این شرکت با تانکر تیل در مسیر شاهراه هرات – قندهار، چهارده تن کشته شدند و ده ها تن دیگر زخم برداشتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top