اعتراض باشندگان هرات در پی افزایش ناامنی‌ها در کشور

شماری از فعالان مدنی، عالمان دینی و شهروندان ولایت هرات صبح‌امروز در مقابل نمایندگی سازمان‌ملل متحد در ولایت هرات به‌خاطر افزایش حملات هراس‌افگنانه در کشور، دست به اعتراض زدند.

شعیب کریمی یک‌تن از فعالان مدنی در هرات می‌گوید حکومت افغانستان باید تمرکز بیشتر خود را روی امنیت شهروندان به خرج دهد.

او از حکومت می‌خواهد تا جلو ناامنی‌های موجود در کشور را گرفته و نگذارند تا جوانان که آینده‌ساز این کشور هستند به خاک و خون کشیده شوند.

در همین‌حال حمید مطهری یک‌تن دیگر از فعالان مدنی در هرات می‌گوید حکومت باید عاملان این گونه قضایا را بازداشت نموده و در حضور مردم محاکمه نماید.

او گفت اگر حکومت توانایی ندارد تا جلو این‌گونه ناامنی‌ها را بگیرد، باید با حامیان خارجی خود فشارهای لازم را بالای حامیان گروه‌های هراس‌افگن بیاورد.

از سوی‌هم شماری از عالمان دینی که در اعتراض امروز شرکت کرده اند می‌گویند این گونه حملات از نظر اسلام حرام است و افرادیکه دست به این چنین حملات می‌زنند، از نظر دین اسلام رد هستند.

او گفت دین اسلام دین برابری است و در هیچ جای قرآن‌کریم و سنت پیام گرامی اسلام (ص) کشتن مسلمانان جایز دانسته نشده است.

هر چند به دلیل ریزش برف و باران‌های شدید، افراد کمترِ به این تجمع آمده بودند اما آنان تاکید داشتند که حکومت باید پاسخگوی خون افراد مُلکی و سربازان افغان باشد.

در یک‌ماه گذشته چندین حمله‌ای هراس‌افگنانه در نقاط مختلف کشور رخ داده است و در تازه‌ترین مورد شب‌گذشته نیز پنج مهاجم با داخل شدن در فرقه 111 کابل، تا اکنون با نیروهای امنیتی افغان درگیر هستند.

دو قبل نیز در رویداد انتحاری در کابل، بیشتر از صدتن جان باخته و نزدیک به سی‌صد تن دیگر زخمی شدند که این حمله با واکنش‌های گوناگون روبرو بود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top