اعتراض عالمان دینی در حوزه‌غرب به افزایش حملات هراس‌افگنانه در کشور

شماری از عالمان دینی و مقام‌های محلی در ولایت‌های هرات و نیمروز در یک تجمع اعتراضی، حملات اخیر هراس‌افگنان بالای افراد مُلکی و نظامیان کشور را به شدت تقبیح کردند.

سیدمحمد شیرزادی رییس حج و اوقاف ولایت هرات می‌گوید از این پس دیگر عالمان دینی سکوت نخواهند کرد و در برابر ظلم ظالمان ایستادگی خواهند کرد.

او حملات اخیر را خلاف آموزه‌های اسلامی دانسته و می‌گوید افرادِ که به چنین جنایاتِ دست می‌زنند، از دایره اسلام خارج هستند.

در همین‌حال شماری دیگر از عالمان دینی با تقبیح حملات هراس‌افگنانه در کشور می‌گویند که حامیان خارجی افغانستان باید بر تعهدات خود نسبت به این کشور پایبند باشند.

آنان از حکومت می‌خواهند تا قوانین اسلامی را بالای مجرمان تطبیق نمایند.

از سوی‌هم محمد آصف رحیمی والی هرات با نشانه گرفتن پاکستان به‌خصوص شورای کویته می‌گوید که بیشتر حملات هراس‌افگنی در کشور از سوی این شورا راه‌اندازی می‌گردد.

آقای رحیمی می‌گوید که شورای کویته پاکستان نمی‌خواهد تا افغانستان به یک کشور با ثبات در منطقه تبدیل شود و آنان در تلاش تخریب راه‌های تامین امنیت و اقتصاد این کشور هستند.

والی هرات اشاره به سوختاندن موترهای سنگ‌مرمر از سوی هراس‌افگنان، آتش‌زدن مکاتب و ده‌ها موارد دیگر اشاره کرد که هراس‌افگنان با حمایت شورای کویته پاکستان این اعمال را انجام می‌دهند.

از سوی‌هم شماری از عالمان دینی و مقام‌های محلی در ولایت نیمروز حملات اخیر در کشور را به‌شدت تقبیح کرده و این حملات را کار دشمنان دین عنوان کرده اند.

مولوی هذب‌الله رییس حج او قاف ولایت نیمروز در مورد اینکه عالمان دینی پاکستان ادعا کرده اند که جهاد در کشورشان روا نیست اما در افغانستان روا است صحبت کرد و افزود که این فتوا هیچ اساس دینی و شریعی ندارد.

در حالی این اعتراض‌ها بلند می‌شود که روز گذشته نیز شورای سرتاسری علما در افغانستان این‌گونه حملات را به‌شدت نکوهش کردند.

در یک‌ماه پسین در حمله‌های هراس‌افگنانه در کشور، ده‌تن جان باخته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top