اعتراض كننده گان: مسئولان شاروالي دريك سال گذشته به مردم دروغ گفته اند

مردم هرات به آنچه که آنان فساد اداری در شاروالی هرات عنوان ميكنند، دست به اعتراضات زدند. آنان در مقابل ریاست شاروالی اين ولايت گرد هم آمده و مسئولان آن اداره را به بي كفايتي وكم كاري متهم كردند وازدولت مركزي خواستار بركناري رئيس شاروالي هرات شدند. درهمين حال مسئولان اداره شاروالي هرات ميگويند: اين اداره هيچوقت نسبت به شهرهرات ازخود كم كاري نشان نداده وتا حد توان ازخود شايسته گي نشان داده است.

طي ماه هاي اخیر شهر هرات همواره شاهد تظاهرات گسترده مردم به خاطر مشکلات موجود در این ولایت بوده است و دركم ازده روز گذشته این دومین اعتراض مردمی بر علیه اداره شاروالي هرات بوده است.

محمد سلیم تره کی شاروال هرات درحال حاضر در خارج ازکشوربسرميبرد ولي مردم در مقابل درب ورودی اداره اش برعلیه او شعار میدهند.

معترضين میگویند شاروالی هرات ضمن اينكه در یک سال گذشته هیچگونه برنامه ی بازسازي را در شهر هرات اجرا نكرده است ، ضررهای زیاد مالی را مانند: جمع آوری دستفروشان، بالا بردن هزينه هاي جوازكسب به مردم وكسبه كاران وارد کرده است.

آنان با صدور قطعنامه چهار ماده اي را صادر کرده و در آن از دولت تقاضا شده است که تغییرات بنیادی را در ساختار اداره شاروالی هرات بوجود بیاورد.

آنان: ریاست شاروالی هرات را به فساد گسترده متهم کرده و از دولت خواهان برکناری فوری محمد سلیم تره کی شاروال این ولایت شده است.

به گفه معترضين: در صورتیکه دولت افغانستان به خواسته های آنان توجه نکند از تمام ابزار دموکراتیک استفاده کرده و دست از اعتراضات مردمی بر نخواهند داشت.

درهمين حال عبدالا احد فقیریار سرپرست رياست شاروالي هرات ميگويد: در طی سال 91 شاروالی هرات به خاطر مشکلات موجود میان ادارات دولتی در اين ولایت یکی از ناکام ترین  شاروالی های افغانستان به شمار رفته است.

وی درصحبتهای خود به عدم آغاز ساخت 40کیلومتر سرکهای داخل شهرهرات كه درسال گذشته مالي ازاسفالت بازماند، اشاره کرد.

اعتراض مسوولان ریاست شاروالی هرات ظاهراً متوجه داکتر داودشاه سباوالی ولایت هرات است که با اجراي پروژه اي ساخت سركهاي هرات موافقه نكرده است.

اين درحاليست كه چندي قبل داكتر داوود شاه سبا والي هرات گفت: كه رياست شاروالي هرات طي يك سال گذشته مالي براي مردم هرات دروغ گرفته است، وپس ازآنكه حساب بانكي شاروالي هرات توسط هيئت موظف ازطريق بانكها چك شده، معلوم گرديد، كه آن اداره هيچ هزينه اي براي اجرا پروژه اي سركها ندارد.

با اين همه مسوولان نهاد های جامعه مدنی می گویند: حمایت محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب افغانستان از محمد سلیم تره کی شاروال این ولایت در برابر والی هرات مشکلات در این ولایت را چند برابر کرده است.

شاروالی هرات از حدود یک سال گذشته به این سو بارها از سوی مردم و شماری از ادارات دولتی در مرکز کشور و هرات متهم به کمکاری و دست داشتن در اخاذی ها شده است.

چندی پیش محمد سلیم تره کی شاروال هرات گفته بود، در صورت رضایت مردم هرات او از سمتش کناره گیری میکند.

حدود ده روز قبل نيز تظاهر کننده گان به خاطر تخریب سرک های داخل شهر اقدام به غرس نهال در میان  سرک ها کرده و قسمت های دیگر سرک ها را کچالو کشت نموده و در بعضی قسمت های حفر شده نیز ماهی انداخته بودند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top