اعتراض معلمین هرات به لغو لایحه قطع حق الزمه ی استادان مکاتب از سوی وزارت معارف

ده ها تن از معلمان هرات در یک گردهمایی اعتراضی خواهان لغو لایحه تازه حق الزمه وزارت معارف کشور شدند. براساس این لایحه، حق الزمه خیلی از معلمانی که در بخش های مختلف مصروف به کار هستند قطع شده است. شماری از معلمان در هرات می گویند: اگر برای شان حق الزمه ماهانه پرداخت نشود آنان حاضر نیستند تا سر کار بروند. از سوی دیگر مسئوولان اداره معارف هرات می گویند: حق الزمه حق معلمان است و صدای اعتراض شان را به وزارت معارف خواهند رساند.

معلمانی جدا از درس سرصنف از بخش های دیگر معاش دریافت می کردند، این معاش شان از سوی وزارت معارف قطع شده است، مانند معلمانی که در کتابخانه ها، لابراتوارها، ورزش و برقراری نظم مکاتب کار می کنند.

مسئوولان اتحادیه معلمان هرات می گویند: در کنار این ها، معلمانی که دو وقت در روز تدریس می کنند نیز از حق الزمه محروم شده اند.

در همین حال شماری از معلمانی که حق الزمه شان از سوی وزارت معارف قطع شده است هشدار می دهند که اگر به مشکل شان رسیدگی نشود، دست به اعتصاب عمومی خواهند زد.

این معلمان با انتقاد تند از حکومت می گویند: رهبران حکومت با اینکه به وعده های خود مبنی بر بهبود زندگی معلمان عمل نکردند حتا در تلاش محروم ساختن این قشر هستند.

از سوی دیگر مسئوولان اداره معارف هرات می گویند: براساس لایحه تازه حق الزمه وزارت معارف، حق الزمه معلمان مستحق حذف شده است.

رئیس اداره معارف هرات تاکید می ورزد که تاکنون یک بار مشکلات این معلمان و آمران مکاتب را با وزارت معارف در میان گذاشته اما تاکنون پاسخ روشنی دریافت نکرده است.

مسئوولان اداره معارف هرات می گویند: اگر معلمان به کتابخانه ها، لابراتوارها و بخش ورزش حاضر نشوند، این مسئله پیامدهای بدی روی وضعیت آموزش در این ولایت خواهد داشت.

از سوی دیگر معملان در هرات هشدار می دهند، که اگر به خواسته های شان رسیدگی نشود، دست به اعتراض های بزرگ تری زده و سر صنف نخواهند رفت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top