اغاز برنامه‌های انکشافی سازمان ملل متحد در هرات/ ۱۵۰۰ کارگر به‌گونه موقت به کار گماشته شده‌اند.

رییس برنامه‌های انکشافی سازمان ملل می‌گوید آغاز پروژه‌ها تنها به هدف توسعه شهر، زندگی مردم و مهم‌تر از همه کاهش فقر و گسترش کار کشاورزی است.
عبدالله الدادی رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کهندژ می‌گوید خوشحال هستیم که یک‌بار دیگر همراه با همکاران خود از نهادهای یو ان هبیتات، یو ان اچ سی ار(UNHCR) در افغانستان امده‌ایم و قراراست تا محیط را گسترش دهیم و شهر ها را پاک کنیم.

او گفت در آغاز؛ کار خود در ولایت هرات قراراست تا ۶ کیلومتر کانال‌های شهری را پاک کنیم و به مرور زمان ۶۰ کیلومتر کانال شهری ترمیم و پاک خواهد شد که در این برنامه در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ تن کارگر مشغول به کار شده‌اند.
وی افزود، با ترمیم و پاک کردن کانال‌های شهری توسط کارگران از یک سو اشتغال‌زائی شده است و از سوی دیگر آب پاک و روان به زمین‌های کشاورزی خواهد رسید و کشاورزان هراتی محصولات خوبی را بدست خواهند اورد.

وی تاکید کرد که  پروژه‌های ما تنها برای توسعه شهر و زندگی‌، کاهش فقر و توسعه کشاورزی است.
رییس برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان در ادامه افزود که یکی از برنامه‌های ما حمایت از زنان و جوانان است که زمینه‌های کاری خوبی برای آنها فراهم خواهیم کرد تا زنان و جوانان که حالا در خانه‌ها بسر می‌برند بتوانند دوباره فعالیت کنند.
ازسوی دیگر سید سعدالله وهاب مسوول پروژه‌های اسکان بشر دفتر سازمان ملل در این مورد گفت، همزمان با این برنامه‌ها در راستای اسکان‌بشر هم پروژه‌هایی وجود دارد و اواره‌گان داخلی در تمام ولایات حمایت خواهند شد و در اغاز این روند برای اموزش فرزندان خانواده‌های روستایی و اواره‌گان داخلی در ولسوالی انجیل هرات یک مدرسه ایجاد شده است که حالا نزدیک به یک‌هزار کودک مشغول به فراگیری اموزش شده‌اند و برای راحتی بیشتر انها پروژه‌ها بیش از این اغاز خواهد شد‌‍.
با این حال کارگرانی که به تازه گی در پروژه‌های انکشافی سازمان ملل در هرات مشغول به کار شده‌اند می‌گویند با تحولات اخیر در افغانستان آنها بیکار شدند و به سختی نیازمندی‌های خانواده خود را تهیه می‌کردند اما حالا با حمایت نهادهای خارجی دوباره صاحب کار و نان شده‌اند؛ آنها از سازمان ملل و دیگر نهاد های حمایت کننده می‌خواهند تا بیش از این کمک‌های خود را برای مردم افغانستان انجام دهند و این کمک ها تنها برای ابادی و ترقی شهروندان باشد .
در همین حال شکرالله مسوول مدرسه بارک که به تازه‌گی از سوی نهاد انکشافی سازمان ملل ساخته شده است گفت، این مدرسه به گونه‌ی کامل با تمام امکانات ساخته شده و در حال حاضر از ۱۸ قریه در ولسوالی انجیل هرات نزدیک به یک‌هزار دانش اموز مشغول به فراگیری اموزش است که ۲۵۰ تن انها دختران اند.
گفتنی است که، پروژه‌های انکشافی سازمان ملل تحت نام آبادی در افغانستان درحالی اغاز شده است که میلیون‌ها نفر در حال حاضر در ولایت‌های مختلف بی‌کار اند و نیاز شدید به کار و مواد غذایی دارند.

 

کانال تل‌گرام کهندژ

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top