افتتاح پروژه بند برق سلمای هرات، تا یک سال نیم دیگر به تاخیر افتاد

بهربرداری از بند سلمای هرات که قرار بود درشروع سال نو آغاز گردد، گفته میشود: که تا یک سال ونیم دیگر به تاخیر افتاده است. هیئت مرکزی شرکت برشنا که به تازه گی به ولایت هرات سفر کرده می گویند: به دلیل نصب توربین ها دراین بند ساخت آن یک ونیم سال دیگر نیز دوام خواهد کرد. پیش ازاین نیز مقامهای محلی دراین ولایت از تکمیل شدن ٩٠ درصد کار این بند خبرداده گفته بودند که بخش آبگیری این بند تا ماه حمل سال آینده به آغاز خواهد گردید.

بند سلما در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد، که با تکمیل شدن آن ۴۲میگاوات برق تولید و بیش از ۷۵هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد، پروژه بند سلما بزرگترین طرح انکشافی حوزه غرب کشور محسوب میشود که تکمیل شدن این بند یکی از آروزهای مردم هرات است.Picture3

بارها گفته های مبنی بر ختم کار ساخت وساز این بند به گوش رسیده وبارها هم خبر از تعویق کار ساخت این بند شنیده شده است.

با اینکه درگذشته مقامهای محلی از شروع بهره برداری این پروژ در ماه حمل سال آینده 1394 خبرداده بودند، اما اکنون هیئت مرکزی شرکت برشنا که به تازه گی به ولایت هرات آمده میگوید: برای ختم ساخت وساز این بند یک الی یک ونیم سال دیگر نیز کار نیاز است.

شکیب نثار رئیس عمومی عملیاتی دافغانستان برشنا شرکت میگوید: علت این کاررا تاخیر در آوردن سامان آلات ضروی از کشورهندوستان عنوان میکند.

افزایش قیمت برق در هرات از چندی بدینسو سروصداهای مردم این ولایت را بلند کرده است تا جایکه از ریختن به جادها گرفته تا نوشتن در صفحه های اجتماعی و اکنون نیز اعتصاب عمومی کاری دوروزه ی مردم این ولایت که از از روز 4 شنبه آغازگردیده است وادامه دارد.

اما اکنون اصیل الدین جامی سرپرست مقام ولایت هرات میگوید: با تکمیل کار ساخت و ساز بند برق سلما سیستم تساعدی دراین ولایت راه اندازی خواهد گردید و بهای برق برای مصرف کنندگان دراین ولایت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت که تاثیرات زیادی را دراقتصاد مردم این ولایت نیز بر جای می گذارد.

از سوی دیگر مقامهای امنیتی هرات نیز از امنیت کامل این ساحه از سوی نیروهای امنیتی اطمینان داده، تاکید دارند که از یکسال به این طرف هیچ گونه رویداد نامنی در این ساحه اعمار این بند رخ نداده است.

این درحالیست که تاخیردر کار ساخت پروژه بند سلمای هرات موجب عدم اعتماد برخی از شهروندان هرات نسبت به تعهدات مقام های محلی این ولایت درگذشته شده بود ویکی ازخواسته های جدی مردم هرات از حکومت وحدت ملی تکمیل پروژه بند سلما عنوان میشود.

کار ساخت پروژه بند سلما حدود هشت سال قبل از سوی کشور هند با هزینه هشتاد میلیون دالر شروع شد، که با گذشت هشت سال زمان گفته میشود: که این رقم به دستکم ۳۰۰میلیون دالر افزایش یافت.

بر پایه ی معلومات مسولان شرکت ساختمانی موظف دربندسلما: این بند با ارتفاع ۱۰۷متروبه عرض۵۵۰ متر به کمک کشورهندوستان در ١۶٢ کیلومتری شرق شهرهرات، در ولسوالی چشت شریف بالای دریای هریرود ساخته می شود، که ظرفیت آبیاری هفتاد تاهفتاد وپنج هزارهکتار زمین و تولید چهل دو میگاوات برق را دارا میباشد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top