افزایش علاقه‌مندی جوانان به زبان‌های خارجی

شماری از نهادها و مراکز آموزشی در ولایت هرات از افزایش روز افزون جوانان و نوجوانان به زبان‌های خارجی سخن می‌زنند و می‌گویند که این حرکت چشم امید به آینده افغانستان را روشن می‌سازد.

علی‌ارغون چینار رییس آژانس همکاری‌های صدارت عظمای تُرکیه (تیکا) در هرات می‌گوید از مدتی به این‌سو بخش فرهنگی دفترشان اقدام به راه‌اندازی یک سیستم استندرد برای آموزش زبان تُرکی در این ولایت کرده است.

او گفت پس از راه‌اندازی این سیستم شدت علاقه‌مندی جوانان آنقدر زیاد بود که آنان قصد دارند تا صنف‌های دیگرِ را نیز تشکیل دهند.

آقای چینار افزود نبود یک سیستم استندرد تدریس زبان تُرکی آنان را واداشت تا اقدام به راه‌اندازی این سیستم‌ها کنند و اکنون یک صنفِ که متشکل شماری از کارمندان اداره‌های دولتی و تعداد از خبرنگاران است، به صورت نورمال پیش می‌رود.

وی تاکید نمود که روزانه با پیام‌ها و درخواست‌های متعدد روبرو می‌شود که نشان دهنده علاقه‌مندی جوانان افغان به زبا‌ن‌های خارجی به خصوص زبان تُرکی است.

از سوی‌هم شماری از جوانان و نوجوانان در هرات از راه‌اندازی سیستم‌های استندرد آموزشی ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند اگر هر نهاد چنین سیستم‌های را راه‌اندازی کند، سطح علاقه‌مندی دانش‌آموزان افزایش خواهد یافت.

در همین‌حال غلام حضرت مشفق رییس مرکز آموزشی طلوع‌آفتاب نیز علاقه‌مندی جوانان را به فراگیری زبان‌های خارجی تایید می‌کند و می‌گوید از سه سال به‌این‌سو این روند سیر صعودی را می‌پی‌ماید.

آقای مشفق تاکید نمود ناامنی‌ها و افزایش مهاجرت‌ها سبب شده تا جوانان بیشتر به زبان‌های خارجی روی بیاورند و ادامه داد که فیصدی بالای از این علاقه‌مندان را خانم‌ها تشکیل می‌دهد.

آگاهان فرهنگی به این باور هستند که به‌جای این همه مرکز آموزشی باید استندرسازی صورت گیرد تا دانش‌آموزان زبان‌های خارجی را به صورت استندرد بیاموزند.

گزارش: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top