افزایش میزان علاقمندی مردم برای بازدید از مکان های باستانی و دیدنی در ولایت هرات

قلعه تاریخی اختیار الدین یا ارگ هرات یکی از ساحات باستانی است، که در ماه، نزدیک به یک هزار تن که اکثرآ از دیگر ولایات کشور هستند، از آن دیدن می نمایند.

شماری از بازدید کننده گان میگویند: در صورت بر قراری صلح میان حکومت وطالبان آنان میتوانند به ولایات مختلف کشور سفر کنند واز جاذبه های تاریخی دیگر ولایات کشور نیز دیدن نمایند.

قلعه ی افسانه ای که روزگاری یک حصار بزرگ جنگی بود.

قلعه اختیار الدین هرات که بنام ارگ باستانی نیز یاد میشود، اکنون به یکی از جاذبه های تاریخی این ولایت  تبدیل شده که روزانه ده ها تن از مردم از این بنای باستانی دیدن می کنند.

ارگ هرات، چندین صد سال قدامت تاریخی دارد و درساحه ای مرکزی در شهر قدیم هرات بنا شده و طی 40 سال اخیر چند بار مرمت وبازسازی شده است.

اکنون روزانه ده ها تن از شهروندان کشور، از هرات وسایر ولایات کشور از این قلعه ی تاریخی دیدن میکنند.

محبوب الله حیدری استاد دانشگاه در بدخشان است، که برای تفریح و گردش به هرات آمده است.

او از اینکه به ارگ هرات آمده است، ابراز خرسند به نظر میرسد.

افغانستان یک کشور تاریخی است که در بیشتر ولایت آن جاذبه های تاریخی وباستانی بیشمار وجود دارد.

هم اکنون در هرات بیشتر از 800 بنای باستانی به ثبت رسیده که به دلایل متعدد دیدن از بیشتر این بنا ها برای مردم دشوار است.

بااین حال شماری از شهروندان کشور که برای بازدید از اماکن دیدنی و تاریخی هرات به این ولایت آمده اند، ابراز امیدواری میکنند که در صورت تامین امنیت شهروندان کشور میتوانند، بر سایر ولایات کشور سفر نمایند وجاذبه های باستانی و تارخی کشور شان را از نزدیک دیدن نمایند.

مسئولان این قعله تاریخی میگویند، که در یک سال اخیر میزان علاقمندی مردم به بازدید از جاذبه های تاریخی بویژه ارگ هرات بیشتر شده است.

بگفته بصیر احمد جویا مدیر قلعه اختیار الدین هرات در هرماه نزدیک به یک هزار تن از باشنده گان هرات وسایر ولایات کشور از این قلعه تاریخی دیدن می نمایند.

ارگ تاریخی هرات به دو بخش قلعه بالا وقلعه پائین تقسیم شده که  طی سالهای پسین ازسوی  ایالات متحده آمریکا بازسازی شده وبخشی از ان تاهنوز ترمیم نشده است.

با وجود مشکلات همچو کمبود تشکیل ومحافظ در این بنا باستانی، هم اکنون موزیم ملی هرات، نمایشگاه مینیاتوری استاد کمالدین بهزاد، مجموعه دارالفنون هریوا و نمایشگاه تعاملی ارتباطات در ان فعال هستند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top