افزایش 60 درصدی کشت سویابین در هرات

کشت نبات سویا بین در میان دهاقین ولایت هرات بیشتر از 60 در صد در مقایسه باسال گذشته افزایش یافته است.

شماری از دهاقین هرات از چگونگی حاصل برداری ازاین نبات وخریداری آن از سوی یک نهاد بین المللی در این ولایت ابراز خرسنده می نمایند.Vedio 001 Sayebin

بااین حال مسولان این نهاد حمایت کننده از کشت سویابین در هرات میگویند: در حال حاضر فی تن سویابین دهقانان ولایت هرات رامبلغ 700 دالر امریکایی خریداری میکنند و آنها از طریق ماشین الات دست، داشته شان این محصولات را به فراورده های لبنیاتی، آرد و روغن تبدیل ساخته وبه دسترس مردم قرار میدهند.

سویاین نبات تازه کشت شده در افغانستان است که بدلیل داشتن 38 تا 40 در صد پروتین درشماری از کشورهای جهان  مورد استفاده غذایی قرار دارد.

اما حالا در ولایت هرات مسولان انجمن سویا بین کاران از افزایش 60 در صدی کشت این نبات از سوی دهقانان در نه ولسوالی این ولایت خبر میدهند.

شماری از کشاورزان هرات نیز از کشت وحاصل برداری این نبات ابراز خرسندی میکنند و تاکید دارند، که براساس پیش بینی ها امسال بیشتر از 150 تن سایوبین حاصل برداری خواهد شد.

این دهقانان میگویند: سالانه تمام حاصلات سویا بین شان از سوی یک موسسه بین المللی در هرات فی تن مبلغ 700 دالر امریکای خریداری میشود وانها از این روند خشنود هستند.

بااین حال مسئولان موسسه nei ویا موسسه تعلیم وتغذیه بین المللی در هرات میگویند: که آنها بدلیل داشتن پروتین زیاد در سویا بین مواد خام سویابین را ازکشاورزان هرات خریداری میکنند واز طریق برنامه های زنجیره ای وماشین آلات به فراورده های لبنیاتی، روغن، نان، آرد و سویای بریان شده تبدیل ساخته ودوباره بدسترس مردم قرارمیدهند.

بگفته مسولان این نهاد از سال 2006 به هدف از بین بردن سو تغذیه و ترویج  حمایت از کشت واستفاده از سویابین در هرات فعالیت می نمایند.

مسولان این نهاد همچنان میگویند: عدم شناخت دقیق مردم از نبات سو یابین باعث شده است، تا از مفیدیت آن آگاهی نداشته باشند.

آنان سویابین را پس از زعفران مناسب ترین نبات برای کشت در ولایت هرات معرفی میکنند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top