افغانستان عضو کمیسیون بین‌المللی بندهای بزرگ شد

پس از بررسی‌های دوساله در مورد بندسازی و برنامه‌های معیاری و مدیریت آب‌ها از سوی کمیسیون بین‌المللی بندهای بزرگ(ICOLD)، افغانستان این عضویت را کسب کرد.

در خبرنامه‌ای وزارت انرژی و آب کشور آمده که دو سال می‌شود افغانستان در این کمیسیون کاندیدا است و حالا به‌دلیل برنامه‌های معیاری و منسجم، افغانستان عضویت این کمیسیون بین‌المللی را کسب کرد.

این نهاد دارای 25 کمیته تخینکی می باشد و اعضای آن‌را نمایندگی‌های کشورهای عضو به‌دوش دارند.

افغانستان نیز در این کمیسیون بین‌المللی یک رییس و یک دبیرکل دارد که ریاست آنرا انجینیر علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور بدوش دارد.

در خبرنامه آمده‌است که این کمیسیون برای افزایش دانش بندسازی، استفاده عادلانه و معقولانه از آب‌ها و ده‌ها موارد دیگر در بخش بند سازی‌، موثر است.

اهداف این نهاد بین‌المللی رعایت کامل مسائل ایمنی در ساختن بندهای بزرگ، توجیه‌پذیری بندها به لحاظ اقتصادی و بررسی تاثیرات منفی زیست‌محیطی بندها می‌باشد.

این کمیسیون هر سه سال یک بار جلسات را در یکی از کشورهای عضو به‌هدف تبادل نظر و آخرین دستاوردهای صنعت بندسازی برگزاری می‌کند.

قرار است افغانستان در اولین نشست خویش سیاست‌گذاری‌های بندسازی خویش، که شامل سه بخش می‌باشد را ارایه کند.

در بخش نخست به وضعیت بندهای که پیش از 4 دهه‌گذشته پلان شده‌اند، پرداخته شده است مانند بهره‌برداری بند سلما، تسریع کار بندبخش آباد و اعمار بند کمال‌خان می‌باشد.

در بخش دوم به‌بازسازی بندهای ساخته شده در دهه‌های گذشته، پرداخته شده‌است، که توسعه بند کجکی، بازسازی بندقرغه، بازسازی بند نغلو، بازسازی بند درونته و بازسازی بند چک وردگ.

در بخش سوم به پروژه‌سازی، طی مراحل تدارکاتی و شروع کار عملی بندهای تازه پرداخته شده‌است.

قابل ذکر است این نهاد بین المللی که مرکز آن در پاریس است، در سال 1928میلادی، یعنی نزدیک‌ به 87 سال قبل ایجاد شده است.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top