افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشور ها برای خبرنگاران است

با آنکه نهاد های حامی خبرنگاران افغانستان در هفته‌ای برگزداشت از پایان‌دادن به فرهنگ معافیت عاملین خشونت در برابر خبرنگاران هستند، به تازه‌گی دو مورد خشونت در جنوب و غرب کشور صورت گرفته است.

بسم‌الله وطن‌دوست خبرنگار رادیوی شیبه در کندهار و غلام سخی احمدی مسوول رادیو سیستان در ولایت نیمروز به دلیل نشر یک مطلب مورد خشونت قرار گرفته اند.

همه ساله از دوم نوامبر روز پایان‌دادن به فرهنگ معافیت عاملین خشونت در برابر خبرنگاران در سراسر جهان به‌خصوص در افغانستان بزرگداشت صورت می‌گیرد.

همایون نظری مسوول کمیته مصئونیت خبرنگاران در غرب کشور می‌گوید افغانستان یکی از خطرناکترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است.

او گفت آمار که به دسترس آنان قرار گرفته افزایش خشونت‌ها را نشان می‌دهد و آنان را به عنوان یکی از نهاد های حامی خبرنگاران نگران ساخته است.

در همین‌حال عبدالقدیر شاهین نمایده اتحادیه ملی ژورنالستان و خبرنگار تلویزیون جهانی خورشید  در غرب کشور نیز نگرانی‌اش را از افزایش خشونت‌ها بیان می‌کند و می‌گوید که در یازده سال گذشته 973 مورد خشونت در برابر خبرنگاران به ثبت رسیده که تنها ده درصد این خشونت‌ها دوسیه شده و به دادگاه فرستاده شده است.

او گفت عدم پیگیری دوسیه‌های مجرمین، سبب شده تا خشونت‌ها علیه خبرنگاران افزایش یابد.

عبدالقیوم پدرام قاضی زاده خبرنگار تلویزیون جهانی آرزو و نماینده مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید متاسفانه بیشتر خشونت‌ها در برابر خبرنگاران از سوی حکومت صورت می‌گیرد.

او افزود با آنکه حکومت همواره از آزادی بیان سخن می‌زند اما دیده می‌شود که حکومت می‌خواهد صدای آزادی بیان را خفه سازد.

آقای قاضی زاده اشاره به خبرنشر شده در مورد مسدود کردن واتس‌آپ و تلگرام کرد و ادامه داد که این یکی از نمونه‌های بارز خفه کردن صدای عدالت‌خواهی است.

موجودیت افراد زور مند و نبود اراده جدی حکومت بخاطر پی‌گیری عاملان خشونت در برابر خبرنگاران موارد است که کار خبرنگاری را در افغانستان دشوار ساخته است.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: شکران

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top