انتقاد باشنده گان هرات از تیراندزی های خودسرانه در شب جشن ۲۹ حمل سالروز پیروزی مجاهدین این ولایت

برگزاری جشن ۲۵مین سالروز تصرف شهر هرات از سوی مجاهدین، با شلیک فیرهای هوایی همراه بود. در جریان این فیرها پنج تن از باشنده های شهر هرات زخمی شدند و این وضعیت باعث وحشت در میان شهروندان هرات شد. باشنده گان این ولایت می گویند: از هر طرف شهر صدای سلاح های سبک و سنگین شنیده میشد و این فیرها از سوی افراد مسلح غیرمسئوول و برخی از نیروهای امنیتی صورت گرفته است. از سوی دیگر مسئوولان محلی در هرات می گویند: پنج تن در پیوند به این فیرهای هوایی دستگیر شده که شماری از آنان سربازان پولیس هستند.

باشنده های شهر هرات جشن آتش بازی دوشنبه شب را به گونه سپری کردند، که از هرگوشه ی شهر صدای فیر مرمی به گوش میرسید و باعث وحشت در میان مردم شد.

این فیرها به مناسبت جشن ۲۹حمل سالروز تصرف شهر هرات از سوی مجاهدین صورت گرفت.

داکتر عبدالرووف قاری زاده یک تن از داکتران در شفاخانه حوزوی هرات می گوید: پنج زخمی از افراد ملکی که در جریان این فیرهای هوایی زخمی شده بودند، به این شفاخانه انتقال داده شدند.

در همین حال شماری از باشنده گان هرات می گویند: این فیرهای هوایی که تا نیمه های شب ادامه داشت باعث وحشت در میان خانواده ها شده است.

این شهروندان از دولت می خواهند که با عاملان این فیرهای هوایی جدی برخورد نموده و سلاح را از نزد افراد غیر مسئول جمع آوری نماید.

با این حال مسئولان محلی در هرات می گوید: این فیرهای هوایی از سوی افراد مسلح غیرمسئوول و برخی نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: تاکنون پنج تن به شمول سربازان پولیس در پیوند، به این رویداد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

از سوی هم عبدالاحد ولی زاده سخنگوی پولیس هرات میگوید: بیشتر این فیرهای هوایی از سوی افرادی صورت گرفته که جواز سلاح داشته است اما او تاکید می کند که با این افراد جدی برخورد می شود.

فعالیت افراد مسلح غیرمسوول در شهر هرات نگرانی جدی باشنده های این شهر را به دنبال داشته است.

برخی ها هم بدین باورند که این فیر ها به خاطر تحت الشعاع قرار دادن، سالرزو پیروزی مجاهدین هرات صورت گرفته است و شماری از مخالفین این جشن، قصد داشته اند، تا آرامش مردم را برهم بزنند تا مردم از شرکت در مراسم آتش بازی خود داری نمایند.

بیشتر سران جهادی، بزرگان قوم، تجار و زورمندان در هرات سلاح در اختیار دارند، اما به گفته ای شهروندان، از بیشتر این سلاح ها در اعمال غیرقانونی استفاده می شود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top