انتقاد خبرنگاران از وضع محدودیت شورای ولایتی هرات در راستای مصاحبه با اعضای این شورا

شورای ولایتی هرات با ارسال مکتوبی به رسانه ها خواسته است تا پس از این بدون اطلاع به ریاست شورا توسط یک درخواستی  با اعضای شورا مصاحبه نکنند. در این مکتوب که از جانب ریاست اطلاعات و فرهنگ  هرات به آدرس نهادهای حامی رسانه ها ارسال گردیده آمده است که پس از این هر رسانه ای که خواهان نشر معلومات از طریق شورای ولایتی است باید با فرستادن مکتوب رسمی به شورا و معرفی شدن این عضو اقدام به مصاحبه کند در غیر آن صورت رسانه جوابگوی مردم خواهد بود نه شورای ولایتی هرات. ارسال این نامه با انتقاد خبرنگاران و اعضای شورای ولایتی هرات همراه شده است.

شورای ولایتی هرات با ارسال این مکتوب به رسانه های دیداری, شنیداری و نواشتاری از آنها خواسته است تا پس از این هر گاه قصد دارند با اعضای شورای ولایتی این ولایت  مصاحبه کنند باید در قبلآ خواست رسمی بفرستند.IMG_7606

در این مکتوب آمده است که برخی جوانان در هرات از اظهار نظرهای خود سر برخی اعضای شورای ولایتی به مسوولان این  شورا شکایت کردند.

دراین مکتوب مشخصا ذکر نشده است که این اظهار نظر های خود سر چه بود و توسط کدام یک از اعضای شورای ولایتی گفته شده است.

درجای از این مکتوب آمده است که هر گاه رسانه ای خوستار نشر معلومات از طریق شورای ولایتی می باشد، باید مکتوب رسمی از جانب رسانه به شورای ولایت فرستاده شود تا عضو مورد نظر معرفی شود و اگر این درخواستی صورت نگیرد و مصاحبه انجام شد جوابگوی مردم رسانه ی است که مصاحبه را انجام داده، نه شورای ولایتی هرات.

خبرنگاران ونهاد های خبرنگاری درهرات از این حرکت شورای ولایتی وریاست اطلاعات وفرهنگ بشدت ابراز نگرانی مینمایند وخواستار رسیدگی فوری فوری مقامات در مرکز کشور در این زمینه هستند.

عبدالقیوم پدرام قاضی زاده مسئول مرکز خبرنگاران افغانستان در هرات میگوید: کمیته مشترک نهادهای خبرنگاری هرات دراین اعلامیه هرنوع محدودیت وفشار افراد ونهاد های حکومتی وغیر حکومتی  بالای رسانه ها را محکوم می کنند ومحتوای مکتوب شورای ولایتی هرات و ریاست اطلاعات وفرهنگ این ولایت را متضاد با قوانین نافذه کشور میپندارند.

با این حال اعضای شواری ولایتی هرات تاکید دارند که هر عضو شورای ولایتی حق دارد در مسایل مختلف اظهار نظر کند و نباید محدودیتی بر آنها وضع گردد.

توریالی طاهری و سید اعظیم کبرزای میگویند که موضع رسمی شورا باید از آدرس مسوولین شورا اعلام شود، اما مسایل گوناگون که مربوط به مشکلات جامعه می باشد هر عضو می تواند روی آن با رسانه ها صحبت کند.

این مکتوب که از طریق ریاست اطلاعات وفرهنگ به رسانه ها فرستاده شده است، آریا روفیان رئیس این اداره میگوید: شورای ولایتی هرات حق دارد تا هر عضوی که می خواهد روی موضوعات رسمی شورا اظهار نظر کند و نباید اعضای شورا بدون در جریان گذاشتن دیگر اعضا اقدام به مصاحبه کنند.

شماری از کارشناسان در هرات تاکید می کنند که ارسال این نامه از جانب ریاست اطلاعات و فرهنگ به رسانه نوعی فشار بر رسانه ها در این ولایت قلمداد می شود و اگر نهاد های مدافع خبرنگاری این مسله را جدی نگیرند، پس از این فشار بر رسانه ها افزایش خواهد یافت.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top