انتقال نزدیک به دو صد تن زندانی افغان از ایران به هرات

کشور ایران برپایه توافق با دولت افغانستان، دومین گروه از زندانیان افغان در زندانهای این کشور را از مرز اسلام قلعه تبادله کرد. این گروه 197 تن هستند که به جرمهای گوناگون در زندانهای کشور ایران به سر میبردند. پیش از اینهم یک گروه از زندانیان افغان در ایران، از همین مرز به مقامهای افغانستان تحویل داده شده بود.

نزدیک به 200زندانی که در زندان­های ولایت­های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ایران به سر می بردند، روز پنجشنبه از زندان­های ایران برای ادامه ی حبس شان به محبس مرکزی هرات انتقال داده شده­اند.

این زندانیان براساس یک تفاهمنامه میان حکومت­های ایران و افغانستان به هرات آنتقال داده شده اند و در مقابل حکومت افغانستان هم نزدیک به سی زندانی ایرانی را که در زندان­های کشور در بند بودند، به دولت ایران تحویل دادند.

شاه میر امیرپورمسئوول ارتباط محاکم ریاست محابس وزارت امور داخله کشور می­گویند: بیشتر این افراد به جرم قاچاق مواد مخدر و جرایم جنایی محکوم شده­اند.

درهمین حال شماری از این زندانیان می­گویند: از اینکه به افغانستان انتقال داده شده­اند خرسند هستند، چون در زندان­های ایران با آنان بد رفتاری می­شده است.

این زندانیان از دولت افغانستان می­خواهند، که آنان را شامل فرمان­های عفو ریاست جمهوری کنند.

از سوی هم مسئوولان اداره­ی سارنوالی استیناف هرات می­گویند: با این زندانیان براساس قوانین نافذه کشور برخورد خواهد شد.

درمیان این محبوسین حتی زندانیانی هم هستند که از سوی حکومت ایران به حبس ابد محکوم شده­اند، اما عبدالحق احمدی رئیس سارنوالی استیناف هرات می­گویند: دوسیه های این زندانیان از سوی ستره محکمه به گونه­ای ویژه بررسی می­شود.

آن‌گونه که مقام‌های افغانستان می‌گویند: هم‌اکنون در زندان‌های ایران، حدود پنج هزار افغان به جرم‌های گوناگون از جمله قاچاق مواد مخدر در حبس به سر می ‌برند.

این مقام‌ها تاکید میکنند، که می‌کوشند تا روند تبادله‌ی زندانیان دو سوی مرز را ادامه دهند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top