انجام عملیات موفقانه یک کِیست مغزی از سوی داکتران در هرات

بدن انسان سرشار از شگفتی‌هاست، حتی در حالت عادی و آرامش، اعضا و اندام‌های مختلف بدن با یک نظم و ترتیب خاصی در حال فعالیت هستند.

اما گاهی وجود یک مشکل کوچک می‌تواند تمامی این نظم را به هم بزند، مشکلی مانند بسته شدن یک شکاف کوچک در مغز، زیرا مغز مرکز فرماندهی بدن است.

محمد رضائی یک تن از باشنده گان ولایت بادغیس است که موجودیت کیست مغزی از شش ماه به این سو تمامی اعضای بدنش را فلج ساخته بود.

اکنون داکتر محمد ناصر حبیب متخصص جراح مغز واعصاب شفاخانه حوزوی هرات می گوید آنها توانستند این کیست مغزی با جسامت بزرگ در موقعیت حساس مغز این بیمار را موفقانه عملیات نمایند که اکنون مشکلات مریض برطرف و صحت اش قناعت بخش می باشد.

به گفته وی این عملیات در سطح کشور بی سابقه بوده و از جمله عملیات های نادر در سطح دنیا به شمار میرود.

داکتر حبیب افزود این عملیات ها با بیشترین امکانات در کشورهای خارجی با ریسک بسیار بالا اجرا می گردد اما اکنون در افغانستان با کمترین امکانات این عملیات ها موفقانه اجرا می گردد.

در همین حال اقارب این بیمار می گویند مریض شان از اثر این بیماری از یک دست و پهلویش فلج و ازکار افتاده بود.

داکتر محمدناصر حبیب متخصص حراج مغز و اعصاب شفاخانه حوزوی هرات

محمدنعیم برادر محمد رضایی گفت اگر زمینه تداوی بیمار شان در هرات فراهم نمی شد آن ها توانمندی اقتصادی نداشتند، تا مریض شان را به خارج از کشور انتقال دهند.

اکنون محمد رضایی صحت یاب شده است، و اقاربش ابراز خرسندی می کنند و می گویند با کمترین هزینه مریض شان بهبود یافته و اکنون می تواند راه برود.

آنان از مردم می خواهند تا بالای داکتران خویش اعتماد کنند و از رفتن به کشور های خارجی اجتناب ورزند و از حکومت نیز تقاضا دارند که امکانات پیشرفته را برای داکتران فراهم سازند.

درهمین حال داکتر حبیب می گوید از اول سال روان تا اکنون به طور میانگین در هرماه بیشتر از 40 عملیات و جراحی مغزی را درشفاخانه حوزوی و شفاخانه های خصوصی هرات انجام داده اند.

از سوی هم مسوولان ریاست صحت عامه هرات می گویند درحال حاضر درصد زیادی از مشکلات تداوی بیماران مغزی در شفاخانه حوزوی هرات مرفوع گردیده است و اگر مشکلات ماشینری این بخش حل گردد، هرات به قطب توریزم طبی در افغانستان مبدل خواهد شد.

به باور شماری از شهروندان هرات سطح دانش تخصص طبی دراین ولایت نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است، که این باعث گردیده تا تعداد زیادی از مردمی که توان رفتن به خارج از کشور را ندارند، زیر نظر متخصصین هرات تداوی وصحت یاب شوند.

این درحالیست که هرات در انجام عملیات پیوند کلیه نیز درسطح کشور پیش تاز بوده و حتی گاهی بیماران کلیه از خارج کشور نیز برای تداوی شان به این ولایت مراجعه میکنند.

مسوولین شفاخانه حوزوی این شهر انجام اینگونه عملیات را در هرات یک دستآورد بزرگ برای داکتران ومردم افغانستان میدانند.

گزراش: نذیر ایوبی

ایدیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top