انفجار در ساحه ی یک مسجد درولایت هرات شش زخمی برجای گذاشت

درنتیجه ی یک انفجار در ساحه ی یک مسجد در ولایت هرات شش تن زخم برداشته اند. منابع خبری میگویند: این حادثه در منطقه ی پل باغ زبیده پس از نماز شب رخ داده است که یک زن شامل زخمی شده گان میباشد.

جوالی ساعت 6:30 شام یک شنبه یک انفجار در ساحه ی یک مسجد رخ داده است، که در نتیجه به شمول یک زن شش تن زخم برداشته اند.5

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: این رویداد در وقت نماز شام در مسجد امام محمد باقر(ع) در منطقه “پل باغ زَبیده” در حومه درب عراق رخ داده است.

وی افزود: این بمب در کنار دیوار و در محل رفت و آمد نمازگذاران جاسازی شده بود، که با انفجارش شش تن از مردمان ملکی زخمی شدند.

عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات نیز با تائید این خبر میگوید: این انفجار در پل باع زبيده سمت هفتم بيرون مسجد امام باقر ع به وقوع پیوسته است.

از سوی هم محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه ی حوزه وی هرات میگوید: شش زخمی به شمول یک خانم از اثر این انفجار به آن شفاخانه منتقل گردیده است.

وی افزود: وضعیت صحی یکتن از زخمی شده گان این حادثه از سوی داکتران معالج وخیم گزارش شده است.

درهمین حال والي هرات حمله تروريستي شام امروز درساحه  مسجد حضرت امام محمد باقرع درناحيه هفتم شهر هرات را باشديد ترين الفاظ تقبيح ميكند.

در اعلامیه خبری که از سوی اداره ی محلی هرات انتشار یافته است، والی هرات: اين حمله را كاردشمنان مردم افغانستان دانسته وبه نيروهاي امنيتي اكيدا دستور داده است تا از تمام امكانات خود بخاطر شناسايي وگرفتاري عاملان اين حمله استفاده نمايند.

دربخشی از این اعلامیه، والي هرات به مجروحان ومصدومان اين حمله ازدرگاه خداوند منان شفاي عاجل استدعا نموده وازداكتران وتيم هاي صحي نيز خواسته است بخاطر درمان مجروحان تلاش نمايند.

در دو ماه گذشته این دومین رویداد انفجاری است، که در مساجد ولایت هرات رخ میدهد. پیش از این نیز در مسجد رضائیه واقع در منطقه پل غوردرواز هرات، یک انفجار صورت گرفت که درآن زمان نیز تعدادی از نمازگذاران زخم برداشتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top