اهدای یک ترانسفارمر ۱۲۵ میگا آمپیر از سوی ترکمنستان به برق هرات

ترانسفارمر با قدرت ۱۲۵ میگا آمپیر به ارزش بیشتر از ۲ نیم میلیون دالر آمریکایی روز گذشته با حضور والی هرات و برخی مقام های وزارت انرژی کشور ترکمنستان در قالب کمک های بشردوستانه آن کشور به سب استیشن برق هرات اهدا گردید.

ناصر احمدی رییس عملیات برشنا شرکت می گوید این ترانسفارمر با قدرت ۱۲۵ میگاآمپیر است که با نصب این ترانسفارمر به برق وارداتی ترکمنستان در ولایت هرات، نه تنها مشکل برق این ولایت رفع می گردد بل ولایت فراه نیز از انرژی برق مستفید خواهد شد.

او گفت این ترانسفارمر از کمک های بشردوستانه کشور ترکمنستان است و قرار است در آینده نزدیک یک ترانسفارمر با قدرت ۴۰ میگا آمپیر دیگر نیز به برق هرات اهدا گردد.

از سوی هم عبدالقیوم رحیمی والی هرات نصب این ترانسفارمر را به سب استیشن برق این ولایت را با ارزش عنوان می کند و می گوید در آینده نزدیک مشکلات مردم از ناحیه برق مرفوع خواهد شد.

او گفت با نصب این ترانسفارمر به برق هرات ولسوالی های شیندند، گلران، ادرسکن و برخی دیگر ولسوالی ها که تا هنوز با مشکلات بی برق دست و پنجه نرم می کنند، برق دار خواهند شد.

با این همه خدای بردی یوف باتور معاون وزارت انرژی کشور ترکمنستان می گوید که یکی از سیاست های خارجی کشورش صادرات برق به کشور های همسایه و دیگر کشور ها می باشد.

او گفت صادرات برق به افغانستان می تواند بر روابط تنگاتنگ دو کشور تقویت بخشد.

وی افزود قرار است در ماه جنوری ۲۰۲۰ مقدار برق ترکمنستان که به هرات ارسال می گردد، افزایش داده شود و در حال حاضر جانب ترکمنستان روی پروژه ی تاپ یا ترکمنستان، افغانستان، پاکستان که در پهلوی پروژه ی تاپی قرار است انجام شود، کارهای مهمی را انجام میدهد.

اما نصب این ترانسفارمر چی تاثیرات بر کار تجار و شهرک صنعتی هرات دارد؟

محمد یونس قاضی زاده رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات می گوید هرزگاهی گروگان گیری برق از سوی مخالفان مسلح دولت و همچنان قطع و وصلی برق ضربه محکم بر پیکر صنعت و تجارت کشور زده است.

وی اظهار امیداوری کرد که با نصب این ترانسفارمر مشکلات برق رفع و کار و بار در شهرک صنعتی هرات رونق یابد.

هرات با دو برق وارداتی از کشور های ایران و ترکمنستان همه ساله در فصل سرما و گرما با مشکلات قطع و وصلی دست و پنجه نرم می کند و دیده شود که این ترانسفارمرها چقدر مشکلات مردم را مرفوع می سازد.

گزارش: نذیر ایوبی

ایدیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top