باشنده گان شش ولسوالی هرات از اثر ریزش برف وباران های آخیر آسیب جدی دیده اند

سیل در شش ولسوالی هرات، آسیبهای جدی به دهقانان و دامداران وارد کرده است. تنها در ولسوالی گذره گروه های امداد رسان و اداره مبارزه با حوادث طبیعی، بیش از پنجصد تن را که در سیل گیر مانده بودند را نجات دادند. رئیس این اداره گفته است که هنوز آمار درستی از اسیبهای وارده در دست نیست و اولویت آنان نجات جان کسانیست که در سیل گیر کرده بودند. گفته میشود: در عملیات امداد، نیروهای اردوی ملی و پولیس هم همکاری میکنند.

مسوولان دولتی، نزدیک به ۵ صد تن را که در قریه جات نزدیک به هریرود در سیل گیرمانده بودند را به ساختمان‌های باقی مانده از شرکت پنبه در نزدیکی پشتون پل انتقال داده ند.

آسیب‌دیدگان سیلاب های آخیر می‌گویند، که وضعیت ‌شان چندان تعریفی پس از نجات از سیل ندارد و تا اکنون کمکی دریافت نکردند و شماری هم بیمارند که نیاز به درمان دارند.

باران و برف سنگین در چند روز گذشته، آسیب‌های جدی ‌ای به باشندگان شش ولسوالی گذره، پشتون زرغون، ادرسکن، غوریان، چشت و انجیل رسانده است.

در گام نخست، امدادرسانان در ولسوالی گذره ۵ صد تن را که در قریه های هزار جریب و حسن‌آباد، گیر مانده بودند را نجات دادند.

در عملیات نجات مردم از خطر سیلاب ها ده ها تن از نیروهای اردوی ملی و پولیس ملی شرکت کرده بوند.

مسئوولان در اداره‌ ی مبارزه با حوادث طبیعی در هرات می‌گویند، که در گام نخست هدف ‌شان نجات جان آسیب ‌دیدگان بوده و بسته‌های کمکی به بخشی از آنان رسیده و به زودی کمک‌هایی به آنانی که نیازمندند خواهد شد.

دیروز امروز نیروهای اردوی ملی در قول اردوی ۲۰۷ ظفر، معاش و غذای چاشت خویش را به آسیب دیدگان سیلاب ها، مستقر در شرکت پنبه اهدا نمودند.

به گفته ی مسئولان یک‌ روز پس از روان شدن سیل، گروه‌های برای پیمایش و سروی، به ولسوالی‌های گوناگونی فرستاده شدند.

تاکنون به درستی آشکار نیست که چه آسیب‌هایی سیل به جای‌ گذاشته، ولی آنگونه که مردم میگویند: گمان می ‌رود، ده‌ها جریب زمین زراعتی تخریب شده و صدها راس مواشی از میان رفته باشد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top