براثر ریزش برف و باران های سنگین در ولایت بادغیس ۳ تن جان باخته و دو تن دیگر زخمی شده اند

درنتیجه ریزش برف وباران های آخیر درولایت بادغیس ۳ تن جان باخته و دوتن دیگر زخم برداشته اند. این افراد که اعضای یک خانواده بوده اند، بر اثر ریزش سقف منزل مسکونی شان کشته وزخمی شده اند.

مقامهای محلی دربادغیس میگویند: طی چند روز گذشته، ریزش برف و باران های شدید در آن ولایت موجب وارد شدن خسارات جانی و مالی برای برخی از باشنده گان بادغیس گردیده است.

محمد ظاهر بهاند سخنگوی والی بادغیس میگوید: براثر فرود آمدن سقف یک منزل سه تن از اعضای یک خانواده جان باخته اند ودوتن دیگر زخم برداشته اند.

وی افزود: این حادثه در ولسوالی مقربادغیس به وقوع پیوسته و کشته وزخمی شده گان این حادثه شامل زنان و مردان میباشند.

سخنگوی والی بادغیس گفت: برنامه ی کمک رسانی برای آسیب دیده گان حوادث طبیعی آغاز گردیده است و قرار است برای بیشتر از صد خانواده در ولسوالی مقر کمک های اضطراری صورت بگیرد.

به گفته ی بهاند: همچنان براثر سرمای شدید و برف سنگین بیشتر از ۳ صد رائس مواشی نیز تلف گردیده است.

از سوی هم ظاهر بهاند سخنگوی والی بادغیس میگوید: وزارت فواید عامه برای پاک کاری جاده هرات بادغیس  تفاهمنامه را با یک شرکت خصوصی به امضا رساند.

او افزود، که این شرکت مسئولیت پاک کاری و هموار سازی این مسیر را تا به اخیر سرماه امسال بر عهده دارد، تا مردم به راحتی درمسیر شاهر راه هرات – بادغیس رفت و آمد کنند.

سخنگوی والی بادغیس میگوید: در حال حاضر نیز قسمت های از این جاده که کار پاک سازی آن آغاز گردیده بروی ترافیک بازشده است و قرار است، تا به بازار لامان ادامه یابد.

سخنگوی والی بادغیس تاکید دارد که اداره ی محلی بادغیس آماده گی ارسال کمک های اضطراری برای آسیب دیده گان، حوادث طبیعی دارد و در حال حاضر تیم های موظف بررسی های خودرا آغاز کرده اند.

گفته میشود: ریزش برف سنگین در ولایت بادغیس تا ۴۵ سانت و درساحات مرتفع تا ۶۰ سانت نیز رسیده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top