برداشت روزانه یک هزارتن محصولات کشت گلخانه یی درولایت فراه

کشت گلخانه يى در فراه، نسبت به سال گذشته بمراتب افزايش يافته است. گفته میشود: ولایت فراه روزانه  بیش از1هزار تن انواع سبزیجات تولید می کند که به گفته مسوولين گسترش گلخانه ها در فراه، يکى از عمده ترين عوامل کاهش کشت کوکنار در اين ولايت مى باشد.ازسوی هم زارعین درفراه ازدولت میخواهند تا زمینه صادرات محصولات شان را به خارج ازکشور فراهم نماید.001

شماری از دهاقین فراه که مصروف کشت گلخانه يى هستند، ضمن ابراز رضايت از کشت گلخانه يى، از دولت خواستار کمک و بازاریابی برای فروش حاصلات شان هستند.

آنان میگویند: که با بيشتر شدن توجه مردم به اين کشت و افزايش حاصلات آن، حکومت و موسسات کمک کننده، بايد در قسمت بازاريابى با دهاقين همکارى کند.

به گفته این دهقانان: مارکتهای داخلی درسراسرکشور نمیتواند جوابگوی تولیدات زراعتی آنان باشد و این امرباعث شده است تا آنان به مشکلات اقتصادی روبروشوند.

درهمین حال انجنیر عبدالمنان متین سرپرست ریاست زراعت و مالداری فراه میگوید: درحال حاضر این درحدود 1 هزارو2صد وپنجاه جریب زمین تحت کشت گلخانه یی دراین ولایت قراردارد، که روزانه بیشترازیکهزارتن انواع محصولات زراعتی را تولید مینماید.

وی تائید میکند که مارکتهای داخلی افغانستان ضرفیت مصرف این محصولات را نداشته و دولت افغانستان برای بازاریابی خارجی تلاش مینماید.

ازسوی دیگر والی فراه میگوید: تولیدات محصولات زراعتی ازکیفیت خیلی خوبی برخوردار بوده و دولت تلاش خواهد کرد تا زمینه صادرات این محصولات رابه خارج ازکشورفراهم نماید.

به گفته محمد عمر شیرزاد والی فراه یکی دیگر ازچالشهای که دهقانان فراه با آن روبرو هستند، وارد شدن محصولات زراعت بخصوص سبزیجات ازکشورهای همسایه میباشد، که دولات میبایست به منظوررشد محصولات زراعتی داخلی جلو وارادات خارجی را بگیرد.

مسئولین محلى در فراه ازاین ولایت به عنوان گدام میوه و سبزیجات فصلی کشور نام برده میگویند: که درسال جاری به دلیل بارندگی به موقع و مناسب، اراضی وسیعی در مرکز و ولسوالی های شیب کوه، پشت کوه، پشت رود، خاک سفید و بکوا به کشت سبزیجات اختصاص یافته بود.

گفته میشود: درارا ضی گلخانه یی درولایت فراه روزانه نزدیک به ده هزار تن مصروف کارمیباشند.

در کشت گلخانه يى، محصولات زراعتى در محیط سرپوشیده کشت میشوند و تمام عوامل موثر برای رشد گیاه مانند نور لازم، حرارت، ميزان رطوبت هوا و رطوبت خاک در محيط فراهم مى شود.

درولایت فراه در این روش می توان در فصل زمستان محصولاتی چون بادرنگ، خربوزه، هندوانه، بانجان رومى،بدانجان سیاه و ده ها نوع دیگر این محصولات را که فصل رشد آنها در بهار و تابستان است پرورش داد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top