برکناری ولسوال اوبه هرات به اتهام دخالت درانتخابات 24 جوزا

مقام های محلی در ولایت هرات از برکناری ولسوال اوبه این ولایت به خاطر دخالت در امور انتخابات خبر می دهند.مسئولان کمیسیون انتخابات نیز برکناری عبدالقیوم زوری ولسوال اوبه را تایید می کند و می گویند: که این فرد دو ساعت پس از پایان رسمی زمان انتخابات سایت ها را به صلاحیت خود باز نگهداشته بود.

یک مقام محلی در هرات که نخواست نامش ذکر گردد گفت: که عبدالقیوم زوری ولسوال اوبه هرات به خاطر دخالت در امور انتخابات ازسوی والی هرات از وظیفه اش سبک دوش شده است.ولسوالی اوبه

او می گوید: که این فرد ضمن برکناری از وظیفه ای خود، به سارنوالی به خاطر تحقیقات بیشتر معرفی شده است.

از سوی هم احمد طارق آرین مسئول ارتباطات کمیسیون مستقل انتخابات درهرات نیز این رویداد را تایید می کند و می گوید: که آقای زوری به صلاحیت خود پس از ساعت 4 تمام سایت ها را الی ساعت 6 بجه شام باز نگهداشته است.

آرین افزود: که تمام شواهد بر علیه آقای زوری ترتیب شده است و با اسناد ضمن بر کناری اش از وظیفه به سارنوالی نیز معرفی شده است.

خواستیم دراین مورد نظر عبدالقیوم زوری ولسوال اوبه هرات را داشته باشیم ولی با وجود تماس های مکرر موفق نشدیم.

با این حال داوود صدیق زاد روز گذشته در کنفرانس خبری در حضور خبرنگاران نیز دخالت ولسوال اوبه را در امور انتخابات تایید کرد.

آقای صدیق زاد افزود: که بر علاوه ولسوال اوبه زورمندان و اربابان چند ولسوالی دیگر نیز کارمندان کمیسیون انتخابات را تهدید کرده بودند.

وی افزود: که در ولسوالی گلران و رباط سنگی از سوی اربابان کارمندان آنان تهدید شده بودند، که تحقیقات جریان دارد.

صدیق زاد ادامه داد: که در ولسوالی چشت هرات نیز ملا مصطفی یک تن از افراد مسلح غیر مسوول نیز دخالت های در امور انتخابات داشته است.

با این همه به گفته مسوولان کمسیون مستقل انتخابات، در این دور نسبت به دور گذشته دخالت ها و شکایت کمتر بوده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top